31116pmvdhdsg&gveigI1Ontstaansgeschiedenisibtijden

Q&@Over 't algemeen zijn 't ontstaan ÈN de vroegste geschiedenis v/d Samaritanen in dichte nevelen gehuld? De bronnen die ons erover inlichten zijn nl. allemaal onbetrouwbaar ÈN tegenstrijdig! Pas i/d 2e eeuw voor onze jaartelling (BCE) komen we voor 't ÉÉRST de benáming 'Samaritanen' tegen i/d zin van léden van 'n religieuze groepering die een eigen versie v/d TORAH heeft ÈN gelóóft dat níet de berg TSION@Yeroesjalayim maar de berg GARIZIM bij SiCHEM ('t moderne NABLUS@SAMARIA) dé heilige, 'door Gòd uitver-kozen' bèrg is?! Dàt wil dus níet zeggen dàt er pas sinds díe tijd Samaritanen zíjn, want allerlei andere gegevens, zowel van literaire als archeologische aard, dúiden op 'n véél vèrder teruggaande voorgeschiedenis, waarschijnlijk tot ongeveer i/d 6e of 5e eeuw voj/bce!? De "samaritanen" zèlf bewéren dàt zíj àfstàmmen v/d oorspronkelijke Israëlieten i/h Noordrijk & dat hun traditie zó teruggaat tot ìn de tíjd v/d Rìchteren/Sjoftiem {12e & 11e eeuw voj/bce}? Tóen richtte de priester ELI 'n met de cultus o/d berg GARIZIM rivaliserend heilig-dom in SJILO aan dat tenslotte naar Yeroesjalayiem overgebracht werd; maw. NÍET de Sjomronim maar de Yehoedim zijn zo gezien dé schismatici!? Dááròp 'liet Gòd 't heiligdom o/d berg GARIZIM opgeslokt worden in 'n Grote Grot' waarvan de ingang verzegeld is ÈN erg ònvindbaar BLÍJFT tòtdàt díe weer pas ontsloten ZÀL gaan worden 'aan ut einde der tijden'! DÉZE samaritaanse traditie duikt echter pas op in middeleeuwse kronieken & heeft weinig of geen historisch gehalte! Zonder twijfel máákt hèt Verháál v/h Verbondsvernieuwen in Sichem door Yosjoeah & 't VÒLK Israël {YOSJ 24} wel duidelijk dàt in 'n vroege periode van Israëls geschiedenis de stad Schem met die berg Gerizim 'n erg belàngríjke plaats ìs gewéést voor àlle Israëlieten?!! En dìt Verháál spéélt, net als andere verhalen 'over Sichem & de berg Gerizim, àllàng vóórdàt er enige sprake wàs vàn Yeroesjalayiem, laat staan v/d bóuw van "G ds Tèmpel" aldaar!? Kortom: in de Torah ìs SiCHÈM & de berg Gaerizim wèl belangrijk, maar Yeroesjalayiem in 't gehéél níet, díe stad wordt i/d Torah zelfs niet genoemd...! Ùt ìs dan ook begrijpelijk dàt dé Sjomronim terugblikkend dat vertrèkken van Eli naar SJiLo interpreteerden àls àfvàlligheid vàn Gerizim, teméér daar Eli's zónen zich daarna zeer ernstig misdroegen {vlg. I SJMOE'EEL 2:11-26}! Voor hèn leidde DÉZE gebeurtenis 'n periode in van "GODS òngenoegen", & daarna ging 't met de verplaatsing v/h heiligdom naar Yeroesjalayiem onder Dawied & Sjlomo alleen nog maar van kwaad tot erger. Wellicht terecht dus om 'àl die Verhalen' vooral te zien als evenzovele wereldwijde lachspiegels waarin ieder van ons zich zo nu en dan herkent met 'n klein beetje fantasie, humor, mensenkennis, kritisch vermogen & aanverwante relativistische trekjes in ons dagelijks woord- & daadspel tussen de oren & achter onze ogen?

14 mrt 2018 - bewerkt op 17 mrt 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende