311409b Ènkele kanttekeningen bij dit Verháál ~~~~
Q
ZIJN OP HUN PLAATS?! Om te beginnen zij nogmaals opgemerkt dat dìt Verháál 't Òntstáán v/d Samaritaanse Ge-meenschap zo'n 2 eeuwen later plaatst dan de diverse andere Joodse Bronnen doen, & wel ná àfloop van de Babylonische Ballingschap (die eindigde in 538 voj./BCE)? Maar er ìs méér over te zeggen! Men zóu verwàchten dàt zó'n Gróep Mensen die Babylon verlaat òm al-zo nu op wèg te gaan náár Yehoedah zich verzámelt áán de Eufráát, niet pas aan de Yardeen! Maar die Eufraat wordt hier niet genoemd omdàt 't in feite alleen maar gaat over dé Ìntòcht ìn HÈT zg. Héilige Lànd?! 't GEOGRAFISCH PERSPECTIEF v/d auteur is in dìt Verhaal: 't 'Ònheilige LAND' van WÁÁRÚIT men vertrekt maar dàt níet GENÓEMD wordt; dàn het Heilige land, alwaar aan de GRÈNS 'n scheiding der geesten plaatsvindt; & TENSLÒTTE dé Héilige STÀD, waar de Joodse Bàllingen die mèt Babylonische partners gehuwd zijn wèl áán-komen maar géén officiële tóestemming kríjgen òm daar ook werkelijk bìnnen te komen zodàt ze ahw. géén andere kéus hebben dàn nu alweer terug te keren náár Babylon? Die visie op Gemengde Huwelijken die de bíjbelboeken toeschrijven aan Ezra & Nechemyah, is alzo hier nu doorslaggevend! Maar 't méést interessante is echter wel dat de Stìchters van Samaria, & daarmee óók v/d religieuze groepering v/d Samaritanen híer níet de voormalige bewoners v/h Israëlitische Noordrijk zijn ÈN óók geen Assyrische Kolonisten, maar voormalige inwoners van Yeroesjalayiem!? Zij spreken over 'ònze Stàd' wanneer ze 't over Yeroesjalayim hèbben?!! Het ìs DÉZE Joodse auteur 'r al-dus aan gelégen om dé Samaritanen wat hùn óórsprong betreft in nauwe verbinding te brengen met HÈT Jóódse Vòlk & daarmee dus zó nu óók om traditioneel Joodse Vóórstellingen óver dé Samaritanen drastisch te CORRIGEREN! Zij kómen voort úit dé Gemeenschap der JÓDEN, zíjn er dùs méé VERWÀNT, maar hebben door hun 'liberaler' houding inzake gemengde huwelijken 't recht òm in dé Héilige Stàd te wónen verspééld? Maar zoals uit de laatste regels v/d geciteerde passage blijkt, wordt de MÓGELIJKHEID vàn berouw, inkeer ÈN om-mekeer ópengehóuden ÈN dáárméé óók het délen ìn dé eschatologische belòften áán héél Israël!? Het Féit dàt de anonieme auteur hier ZÈGT dàt zij níet méér wèlkom wáren bij die inwoners vàn BABYLON onderstreept dàt zij dàt zíj dáár óók 'niet meer' thuishoren. Die Samaritanen zíjn dùs géén héidenen, maar toch wèl àl te zéér door 'n acculturatieproces inbeslaggenomen Joden die blijkbaar nog niet van hun dwaling bekeerd zijn? Hoewel de onbekende auteur 't niet expliciet ZÈGT, líjkt 't erop dat het de àfgoderij van hùn Babylo-nische m/v-partners ìs díe voor DÉZE voormalige inwoners van Yeroesjalayiem de tóegang TÒT 'hùn Stàd' nu ònmógelijk maakt, tenzij ze al van hèn nu zouden willen scheiden?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende