31150pwvdhds13: geschiedenis in nabijbelse tijd ~~
Q
'T IS I/D PERIODE V/D PERZISCHE OVERHEERSING VAN ISRAËL (538-323 VOJ/BCE) DAT 'SAMARITANEN' VOOR het eerst uit de nevelen van de geschiedenis opduiken? In de 5de eeuw BC zet de joodse vertegenwoordiger van de Perzische koning, Nechemyah, de zaak van de gemengde huwelijken op scherp! Inwoners van Yehoedah die met een niet-joodse partner gehuwd waren konden kiezen tussen echtscheiding of verbanning?! De verbanning úit Yeroesjalayiem van de zoon van de gouverneur van Samaria en de dochter van de hogepriester van Yeroesjalayiem omdat zij met elkaar gehuwd waren (Nechemyah 13) zal bepaald niet tot esn goede verstandhouding tussen Jóden & Samaritanen bijgedragen hebben, ook al was deze gouverneur zèlf waarschijnlijk geen Samaritaan...... Joden & Samaritanen zijn het erover ééns dàt her EZRA was (waarschijnlijk ook in die 5de eeuw BC) díe beslissend bijdroeg aan de ver-wíjdering tussen deze beide groepen 'vreemdelingen, binnen- & buitenlanders, bezetters, bannelingen & gedeporteerden her en der'...... De in EZRA 4 verzamelde tegenstanders van de in Yehoedah woonachtige Jóden worden echter nergens expliciet Samaritanen genoemd & 't kunnen evengoed Samarianen of andere níet-YEHOEDI groepen in 't land zijn geweest!? Hèt hete hangijzer/discussiepunt waarom 't Conflict draaide was vooral ook de UNICITEIT v/d herbouwde Tèmpel@Yeroesjalayim & dàt heeft hoogstwaarschijnlijk aan latere uitleg-gers & vertalers/interpreteurs ìngegeven dàt het wel om 'n conflict tussen 'Joden' & 'Samaritanen' moest gaan, ook al is dat waarschijn-lijk 'n nogal anachronistische interpretatie?! Samaritanen zullen láter EZRA 'de vervloekte' noemen, ook omdat hij volgens hèn het ozo heilige oud-Hebreeuwse schrift van de Torah vervangen heeft door 't zg. kwadraatschrift dat van Aramese oorsprong is (we komen hier later ook vast wel weer vaker op terug?)! Terwijl Ezra i/d Joodse traditie als 'n soort van tweede Mosjeh BESCHOUWD wordt, als 't ware 'n "HÈRSTICHTER" van 't JODENDOM, heeft zíjn uiterst negatieve reputatie bij de Samaritanen precies te maken met díe factoren waar-door hij bij de Jóden zo vreselijk hóóg aangeschreven staat: het stréven naar 'n exclusivistische 'ORTHODOXIE' & de vàststelling van de canon v/d Hebreeuwse bijbel, waarin náást Mosjehs Torah óók de bijbelse Proféten & de Geschriften (zoals de Psalmen e.d.) hun plaats hebben verkregen, béide geheel TÉGEN de zin v/d Samaritanen (immers, de profeten & andere bijbelschrijvers zoals de psalmisten er-kennen dé prioriteit vàn Yeroesjalayiem èn haar Tèmpel, geheel TÉGEN de Torah ìn?)! Boeiend blijft 't blijkbaar ook nu nòg stééds.........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende