Q
EN OVEREENKOMSTEN TUSSEN ISRAÈL EN NEDERLAND! De verschillen komen vooral voort uit oorsprong, ligging, klimaat & 'n extreem fanatieke religieuze obsessie met ras, cultuur, tradities & noodgedwongen confrontatie met heethoofdige buren aan alle kanten terwijl de overeenkomsten dáár juist ook weer uit blijven voortvloeien? Locatiegebonden, water, seizoenen, sektarismes & oecumene: 'n eigen soort humanisme, menselijkheid, volksfeesten & gedenkdagen, overheersing door machtige buurlanden en 't zoeken naar vrijheid & vrede dmv. gelijkheid & zuster-/broederschap, rechtvaardigheid, samenwerking, tolerantie, wetenschappen, kunsten & coöperaties! [29b/ds/pwvdh] Hoewel over al deze zaken nog veel meer te zeggen zou zijn, hebben we nu wel even genoeg gezien om alzo te kunnen concluderen dat de houding v/d klassieke rabbijnen tegenover de Samaritanen [resp. 'geestelijken & andersdenkenden'] niet altijd ééndúidig is, maar dat er toch 'n ontwikkeling te bespeuren valt waarin zij gaandeweg als minder & minder Israëlisch BESCHOUWD werden & tenslotte als 'louter heidenen'?! [@nl. 'Zwartekousenkerken tov. Vrijdenkers']! Dus mèt ut verkrijgen van sterker machtsposities door de rabbijnen ['Orthodoxe Priesters/dominees & Andersdenkende Minderheidsgroepen'?] i/d loop der eeuwen werd ook deze negatieve VISIE OP DE SAMARITANEN GEZAGHEBBEND ONDER HET JOODSE VOLK! In de moderne staat Ìsraël is díe visie echter ingrijpend gewijzigd? Kortom: we zien kleine landjes die noodgedwongen 'in ballingschap, slavernij, bezetting, deportaties, Vrijheidsstrijd e.d. geraken: diaspora, kolonisaties, Afrika, India, Indonesia, Japan, Austalia, Amerika's, Goudkust, Kaapstad & 'Goede Hóóp', ABC- èn SSS-eilanden, Surinamers, verschillende huidskleuren, heidenen, christenen, joden, katholieken, protestanten, humanisten, wetenschappers, artisten!! Het is in de vroeg-rabbijnse periode, & wel i/d 3de à 4de eeuw GT/AD, dat er binnen de Samaritaanse Gemeenschap in Palestina steeds belangrijker hervormingen plaatsvinden? Dé grote reformator héét BABA RABBA; helaas zijn ook van hèm de precieze jaartallen van zijn leven onbekend! De gegevens over hèm stammen nl. vrijwel uitsluitend uit middeleeuwse kronieken die zo'n 1000 jaar later geschreven zijn & bepaald niet altijd betrouwbaar zijn vanwege de inmiddels ook alweer opgetreden onvermijdelijke legendevorming, maar de hier gepresenteerde gegevens zijn nauwelijks omstreden?! Hoewel deze zoon van 'n hogepriester volgens de belangrijkste bron óók niet echt oudgeworden is, heeft zijn optreden hèm tot één v/d meest kleurrijke figuren i/d Samaritaanse geschiedenis gemaakt! De traditie wil 'm zelfs graag afschilderen in termen van 'n TWEEDE MOSJEH (hoewel hij eerder als 'n Samaritaanse EZRA BESCHOUWD kan worden)...?!!