3124736de periode v/d kruisvaarders {12e/13e eeuw}

Q
BRACHT
DOOD & VERDERF
VOOR TALLOZE JODEN & MOSLIMS
IN 'T MIDDEN-OOSTEN, MAAR DE SCHADE
VOOR DE SAMARITANEN BLEEF RELATIEF BEPERKT.
WÈL WERD DE SYNAGOGE VAN HUN GROOTSTE GEMEENSCHAP,
DIE IN NABLUS/NEAPOLIS, IN EEN KERK VERANDERD, MAAR DE AANWEZIGHEID
VAN 'N GROOT AANTAL CHRISTELIJKE INWONERS ALDAAR WEERHIELD DIE PRIMITIEVE KRUISVAARDERS
ER KENNELIJK WEL VAN ZWÁRE VERWÓESTINGEN AAN TE RICHTEN? Samaritanen in kunststeden als Caesarea & Akko
kwamen er echter véél slèchter vànàf! In de hèrovering van Nablus door de Arabieren & de daarop vòlgende gevèchten tùssen hèn
& de kruisvaarders werden tòch enkele Samaritanen gedood & weer anderen op de bloeiende slavenmarkten doorverkocht!
In de periode ná de kruisvaarders werd de in kèrk veranderde synagoge van Nablus in 'n moskee veranderd & ook
anderszins hadden de Samaritanen véél te líjden ònder de islamitische overheersing. Toch was ook dìt tévens 'n
periode waarin de Samaritanen, net als de Joden, in de me-dische wetenschap begonnen uit te blinken, ÈN
waarin, mede door het gedeelde leed, Joden & Samaritanen relatief vreedzaam met elk ander òmgingen.
We horen van goede contacten tussen beide gemeenschappen in zowel Caïro als Damascus, & i/d 13de
of 14de eeuw maakte de Samaritaanse dichter AÄRON BEN MANÍR voor zijn poëzie zelfs gebruik
van geschriften v/d Joodse filosoof
MAIMONIDES......

27 mrt 2018 - bewerkt op 01 apr 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende