3124837 de periode v/d Renaissance ~~~~~~~~~~~~~~~
Q
LUIDDE OOK VOOR DE SAMARITANEN 'N NIEUW TIJDPERK IN, EN WEL IN DIE ZIN DAT DEZE LANGZAMERHAND IN 'T VER-GEETBOEK GERAAKTE GEMEENSCHAP WEER ONDER DE AANDACHT VAN ANDEREN GEBRACHT WORDT IN REISVERSLAGEN... Joodse & islamitische reisverslagen kennen we alreeds uit de 12de & 13de eeuw, maar uit de 14de tot en met de 16de eeuw zijn er ook reis-verslagen geschreven door christelijke geleerden uit Europa! Op hùn reizen door Syrië, Palestina & AeGYPTe kwamen zij dikwijls in contact met de Samaritanen, met name de groepen woonachtig in Nablus, Damascus & Caïro, dé steden waar zich de grootste concen-traties bevonden! Zíj beschrijven, SÒMS zelfs met nauwelijks verhólen verbazing, hun diverse gewoonten, aparte kleding, synagogen en geloofsvoorstellingen! De 14de eeuw is voor de Samaritanen, ongeacht de beperkte schaal, een periode van relatief herstel & bloei geweest! In 'n krachtige poging om de bekeringen tot de islam te stoppen wist de hogepriester PINCHAS {vòlúit PINCHAS BEN YOSEF BEN OZZI BEN NETHANEL BEN PINCHAS BEN ELEAZER} de gespléten gelederen weer gesloten te krijgen en hij stimuleerde literaire ac-tiviteiten in éigen kring...... Uit déze tijd stammen dan ook véél Samaritaanse geschriften & handschriften! De bekendste van deze handschriften is wel de bekende zogenaamde RÒL VAN ABISJA, 'n TORAHROL genoemd naar de achterkleinzoon van AHARON die hem geschreven zou hebben...... Déze rol wordt door de Samaritanen tot op de myDidag van vandaag zeer hóóg in ére gehouden, hoe-wel 't vermoedelijk gaat om 'n manuscript waarvan de jongste delen v/d tekst pas i/d 14de eeuw opgeschreven zijn {er zijn ook tekst-delen in te vinden die enkele eeuwen ouder zijn}, mogelijk op instigatie van PINCHAS die er zijn prestige mee kon vergroten! Deze rol zou later i/h Wèsten ook de nodige aandacht trekken! PINCHAS gaf tevens de historicus ABU'L FATACH opdracht om 'n geschiedenis te schrijven & op boek te stellen, het belangrijke KITAB AL-TARICH {BOEK DER ANNALEN}, 'n werk dat tevens eveneens 'n rol ging spelen in PINCHAS' REVEIL! Tot diezelfde periode behoort ook 't Boek van Yosjoea, 'n kroniek v/h Vòlk van Israël vanaf Mosjeh tot ALEXANDER de GROTE! Tévens werd nieuwe synagogale poëzie in 't Samaritaanse Hebreeuws gecomponeerd & werd 'n grammatica van deze taal geschreven! VDH komt erop terug, evenals op andere literaire werken uit die periode! I/d 14de & 15de eeuw had de Samari-taanse gemeenschap - mèt anderen in Paestina - ernstig te lijden onder zware pèstepidemieën, zeer strenge winters, & aardbevingen, 't geen leidde tot hernieuwde uitdunning v/h ledenbestand èn tot émigratie! Daardoor bloeiden de gemeenschappen in AeGYPTe & Syrië weer op, met name in Caïro & Damascus (door menig westers schrijver van die tijd beschreven), de plaatsen waaruit verreweg nog de meeste Samaritaanse manuscripten v/d tweede helft v/d 15de eeuw voortkwamen! Vanuit díe beide Diasporagemeenten wordt aan ut Eind v/d 15de eeuw het herstèl v/d gebouwen met toebehoren v/d verarmde Samaritaanse Gemeenschap in Nablus/Neapolis bekostigd.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende