MORASIH
ZOU ZO EEN
TWEE DRIE NIET WETEN
WÀT BOEIENDER IS DAN OUDE,
NIEUWE & TOEKOMSTIGE GESCHIEDENIS:
dàt was nu eenmaal ook dé reden om te spijbelen i/d jaren '50
v/d vorige eeuw? In plaats van zo'n saaie schoolklas@Irminloo lekker alleen op pad:
mèt twee fietstassen vol interessante bibliotheekboeken & plaid & 'n regenjas! De hele wereld
in je fietstassen & vrij & blij eigen keus ut allereerst? Dat gold natuurlijk ook bij het weigeren van de militaire
dienstplicht in de Vietnamjaren '60 & 't rondzwerven in ISRAÈL o.a.: via al die huidige oorlogslanden sindsdien, all over India, Yamagishikai/Toyosato Japan, Birobeidjan, Khabarovsk, MOSCOW, Kharkov & Odessa, via Bijlmermeer & Buitenveldert terug naar Irminloo enzo. Werk in revalidatie, psychiatrie, kantoren, fabrieken & veel Kibboetsim, vrijwillig werk, boeken, tekenen, schilderen, tuinieren, meer lezen, moderner media, poppenkast, honden, katten, mensen & vogels altijd alom!!! De verovering van Palestina door de Otto-maanse Turken aan 't begin van de zestiende eeuw leek aanvankelijk verlichting op te leveren, maar pakte op den duur voor de Sam-aritanen toch niet echt gùnstig uit! De verpaupering zette zich voort, de diaspora verdween, en de productie van manuscripten daalde? De Samaritaanse gemeenschap, die zich nu hoe langer hoe meer tot Nablus gaat beperken, kwijnt zóvèr wèg dàt er aan het eind v/d eeuw nog maar enkele honderden óver zijn! {Kort daarna, in 1624, sterft de hogepriesterlijke familie uit 't geslacht van Aharons zoon Eleazar uit; sindsdien zijn de hogepriesters uit de Levitische familie van Aharons andere zoon, Ithamar}! 't Ìs één van de fascinerende raadsels v/d geschiedenis hoe 't mógelijk ìs dàt 'n zó verzwakte & numeriek zozeer gereduceerde groep als de Samaritanen - soms was hun aantal niet groter dàn ergens tussen 100 & 200 - nu tòch kàns heeft gezien òm te overleven in plaats van geheel te verdwijnen! In de 16de eeuw beginnen echter voor het eerst Europeanen die met de Samaritanen kennismaken, handschriften van hen te kopen? Historici in 't Wèsten beginnen zich daardoor gaandeweg méér voor en te interesseren! Herstel v/d Samaritaanse Geméénschap
& òpleving v/d wetenschappelijke interesse voor deze groepering gaan vanaf dàn hand in hand. In 1538 verschijnt
voor 't eerst in het Wèsten wetenschappelijke informatie over de Samaritanen (in z'n Tractatus de duodecim
linguarum chatacteribus be-schrijft Guillaume Postel kenmerken v/h Samaritaans HEBREEUWS),
& bijna een halve eeuw later weet de grote Leidse geleerde Joseph Scaliger
na 'n uitvoerige correspondentie met leidinggevende Samaritanen
enkele handschriften van hen te bemachtigen,
zij het niet van de door hem
begeerde Samaritaanse
Pentateuch.