31390ds57 nog enkele voorbeelden van theologisch ~

Q
GEÏNSPIREERDE WIJZIGINGEN V/D BIJBELTEKST, MAAR NU ZÒNDER DAT ER SPRAKE IS VAN SPECIFIEK SAMARITAANS GEDACHTENGOED. IN GEN. 2:2 LEEST DE MASORETISCHE TEKST: 'Op de zevende dag voltooide god zijn werk.' De Samaritaanse tekst heeft hier niet '7de dag' maar 'ZÈSDE dag' - evenals de Septuagint trouwens. 't Is duidelijk dat hier 'n kleine ingreep gedaan is om te voorkomen dat de lezer zou kùnnen denken dat god zèlf zich niet zou 'houden aan zijn verbod om te werken o/d sjabbatdag....
In DEUT. 34:10 leest de Masoretische tekst: 'NOOIT MEER IS ER IN ISRAEL ALS MOSJEH OPGESTAAN,' maar de Samaritaanse tekst die voegt daaraan tóe: '...en nooit meer ZÀL er in Israël een profeet als Mosjeh opstaan!' Híer wordt het volstrekt unieke karakter van zo'n figuur als Mosjeh onderstreept, een tendens die ook in andere tekstwijzigingen duidelijk merkbaar is [we komen terug op Mosjehs unici-teit]! Om Mosjehs volmaaktheid nog beter te kunnen laten uitkomen heeft de Samaritaanse redactor v/d TORAH bv. ook in de Verhalen over de TÒCHT v/h VÒLK ISRAËL door de woestijn in Exodus & Leviticus hier & daar elementen ingevoegd uit DEUT. 1-3. In die 3 hoofd-stukken blikt Mosjeh terug o/d Geschiedenis van zijn VÒLK, maar hij vermeldt daarbij enkele voorvallen die men i/ d verhalen van EXO- DUS & LEVITICUS i/d Masoretische tekst níet terugvindt! I/d Samarotaanse tekst wordt dat kleine manco hersteld door die elementen al op de vereiste plekken wèl te vermèlden? Door die harmonisatie ontstaat ook 'n harmonieuzer beeld van Mosjeh! Op veel andere bijbel- plaatsen waar mogelijk door Samaritanen ingegrepen is i/d tekst zijn de ingrepen echter niet bepaald theologisch van aard maar veeleer bedoeld om onlogische of onduidelijke elementen van narratieve of grammaticale aard glad te strijken! 'n Voorbeeld is Genesis 7:3 waar de Masoretische tekst zegt dat God AAN NOACH HET BEVEL GAF van alle soorten vogels zeven paar i/d ÀRK mee te nemen; de Samari-taanse tekst spreekt hier van 'de reine vogels' om de opdracht in overeenstemming te brengen met wat er in hè t vorige vers stond, nl. dat NOACH alleen van alle reine dieren exemplaren mee in de ark moest nemen! In GEN. 31:11-14 vertelt YA'AKOV over een vroegere droom die echter niet eerder vermeld is in de bijbeltekst; de Samaritaanse tekst voegt die droom netjes in na GEN. 30:36 zodat er i/h volgende hoofdstuk naar terugverwezen kan worden. Blijkbaar hebben ook myDiertjes vaak Verhalen nodig om 't mogelijk ongerijmde te laten rijmen? Onze voorouders, opvoeding, ongelukken, ziektes, genezingen, problemen, oplossingen, fantasieën & 'inbeeldingen' via de nodige illusies, constructies, (on)mogelijkheden, wensen, dromen, aanpassingen, weglatingen, perfecties, pretenties & ideaalbeelden
...

13 apr 2018 - bewerkt op 17 apr 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende