31495ds75 'n Samaritaans 'credo' uit de 18de eeuw
Q
VAT ESSENTIES KORT & BONDIG SAMEN: 'Wij zeggen: MIJN GELOOF IS IN Ú ALLEEN, HEER (YaHWeH), ÈN in uw dienstknecht
Mosjeh de zoon van Amram, ÈN in ÚW Heilige Wèt, ÈN in de berg GARIZIM Bethel, & i/d Dag van Straf & Beloning!' Zoals we nog zullen zien, is 't laatste element (dé dàg des Óórdeels) niet iets dat al tot 't oudste stadium v/h Samaritaans Geloof behoorde maar een latere ontwikkeling? Hiermee zijn zo ongeveer dé belangrijkste grondbeginselen v/d Samaritaanse religie in 'n notendop geformuleerd. Het kan dus nuttig zijn om nog eens op 'n aantal van deze componenten ietwat náder ìn te gaan? 'G d', Mosjeh & de Thorah, de berg GARIZIM, de plaats v/d MÈNSCH ìn de Wéreld, & de eschatologie! Beginselen, nadere uitwerking, plaats-, tijd- & zinsbepaling/waarom & hoe dan?
Gòd? Uiteraard is de basis v/h Samaritaans geloof in g d de bijbelse openbaring, maar dat sluit niet úit dat er inzake 't godsgeloof ook al
ietwat meer 'wijsgerige' reflectie plaatsvond! Àls er i/d Samaritaanse literatuur sprake is van 'godsbewíjzen', dan ìs dàt àltijd het kosmo-logische: 't Féit dàt dé Schepping (het Ontstáán) er ìs verwijst naar 'n schèpper (Oerbron); 't feit dàt díe wòrding luistert naar bepaalde régels & wèrkt VÒLGENS 'n bepaalde òrde dúidt erop dàt 'r 'n soort van 'doordàcht grondplan' aan ten oorsprong ligt; bestaan/werking v/d kosmos KÀN àlléén min of meer verklaard worden door de aanname vàn één oorspronkelijk 'creative mastermind'? Inclusief 'toeval'!
De órde v/d Natuur bewijst dat deze veronderstelde 'goddelijke Géést' màchtig ÈN óók GÓED ìs! Omdàt deze schepping ahw. 'n dáád is van 'g d', ís deze kosmos eeuwig en ZÀL zij niet vergáán, maar wèl a/h zg. 'Einde der tijden' weer opnieuw 'vernieuwd' blijven worden?!
De schrifttekst in DEUT 6:4 {'HÓÓR ISRAËL, DÉ HÉÉR ÌS G D, DÉ HÉÉR ÌS ÉÉN'} is, anders dan bij de 'YEHOEDIM'/Joden, weliswaar nog niet tot credotekst v/d Samaritanen geworden, maar niettemin wòrdt dé Éénheid vàn G d in de gehele Samaritaanse traditie steeds heel sterk benadrukt! Die Éénheid & ook Volmaaktheid onderstreept dàt 'G d' één ìs & 'alomtegenwoordig' (maar niet in pantheïstische zin)?!
G d ìs ééuwig & ònéindig, níet gebònden aan tijd & ruimte, & als zódanig ìs G d ten díepste voor de mens 'ònkènbaar', al KÀN hij wel ten déle 'gekènd wòrden úit zijn doorwèrkend dóen & laten'! Z'n ònbegrensde machtige KRÀCHT heeft hij 'getoond' in 'z'n scheppingsdaden'
(in menig liturgisch Líed Bezòngen)! Hij ìs àls 'kóning & rèchter' die 'a/h Einde der tijden oordelen ZÀL óver íeder mens': 'hij troont i/d zg. Hémel alwaar hij omgeven wordt door engelen die 'm dienen in talloze verschillende rangen & belangen'. Stof dus voor Verhálen......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende