31499ds80 als Mosj G ds Díenaar genoemd wordt, dan
Q
MOET DAT NIET OPGEVAT WORDEN ALS DE FUNCTIE VAN ONDERWORPEN SLAAF! Het ìs een aanduiding die nu bezíen moet worden in 't licht van 'n andere, veel voorkomende titel voor Mosjeh, 'zoon van G ds huis!' In díe ròl is Mosj G ds dienaar in 't hele uni-versum; met andere woorden, dit duidt op Mosjehs kosmische functie {die geen enkel ander mens ooit had of ZÀL hebben}! In feite is hiermee bedoeld dat G d 't bestuur v/d wéreld áán Mosj heeft gedelegeerd of toevertrouwd? Geen wonder dàt i/d loop der eeuwen altijd vele Samaritanen tot Mosjeh gebéden hebben {al zullen ze nooit zeggen dat hij 'n god is!}. Nòg wat nadere opmerkingen over Mosj' zg. Hemelse Status bij De Schepping & de verhouding daarvan TÒT z'n aardse status als Leider v/h VÒLK van Israël i/d Woestijn zijn hier op hun plaats?! Mòsj wàs dé éérsteling der schepping maar tevens degene terwille van wíe in dé gehéle wéreld {vèrdere} schepping heeft plaatsgevonden!? Adam & de LÁTERE mensheid werden gemodelleerd náár DÉZE àllereerste mens, dé 'MÀN G ds'! Hij is tevens het licht voor deze mensheid, 'HÈT LÌCHT der wéreld', niet alleen als gever v/d Thorah maar ook in ruimer zin omdat hij dé personificatie van het eerstgeschapen Oerlicht ìs {vandaar óók bv. dàt 't aangezicht van zijn gelaat STRAALDE toen hij mèt die beide Wètstafelen van de berg àfdaalde in EXodus 34}! 'HÈT Wèlzijn ÈN dé ìnstandhouding v/d gehele wéreld in wording hàngt àf vàn dìt LÌCHT'! Bij z'n geboorte daalt Mosj vanuit z'n preëxistente status in de goddelijke Hémel àf òm 'n MÈNSCH van vlees & bloed op deze aarde te worden? 'n Èchte 'in-carnatie'-theologie is door de Samaritanen nooit ontwikkeld, maar die gedàchte ìs bíj hèn níet ònbekènd, want de bijbelverhalen over M. dwòngen hèn ertóe dé vòlmaakte, hémelse, van lìcht doortrokken Mosj ook 'n gewoon mens te LÁTEN worden {zij 't mèt buitengewone kwaliteiten & potenties?!! Vooral in de middeleeuwen ontstonden er ook bij de Samaritanen tàl van Verhalen óver déze wonderbaarlijke geboorte van Mosjeh, waarbij 't sòms lijkt dat zij daarbij beïnvloed werden dóór allerlei motieven uit de NT-geboorteverhalen over Yesj?!
Het aardse léven legde Mosj net als Yesj 'grote beperkingen' òp, ook al waren er momenten dat z'n hemelse herkomst weer zichtbaar is gewòrden, bv. in z'n stralende gelaat ná z'n ontmoeting met G d op de Bèrg SINAÏ! Op aarde is hij zodoende G ds spreekbuis geworden,
dwz. 'Voorbidder' {zoals hij na z'n dood spreekbuis bij G d v/d gehele mènsheid zal zijn}! Hij was in staat z'n bovenmenselijke opdracht te volbrengen vanwege goddelijke krachten ìn hèm wèrkzaam & werd hier nu gediend door de engelen úit de hémel: G d openbaarde 'm
zíjn Heilige Náám: àlleen áán Mosj, & aan 'niemand anders'? De gelijkenissen blijven overweldigend i/d scenes van tijd/ruimte hier & nu.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende