31501ds82Mo's belangrijkste daad voor de mensheid?
Q&@
ÌS DE GÁVE VAN DE THORAH, DE BIJBEL VAN DE SAMARITANEN, DIE G DS ONFEILBAAR WOORD BEVAT!? Daarom kunnen de Samaritanen haast geen prijzende woorden genoeg vinden om adequaat uitdrukking te geven aan hun dankbaarheid & verering voor díe gave G ds door Mosjeh! De uiterste zorg waarmee ieder exemplaar van hun Thorah geschreven wordt {met de hànd!} is uitdrukking van hun grote eerbied voor deze heiligste tèkst! Volgens Samaritaanse opvatting liggen de oorsprongsbronnen van de TIEN GEBODEN of DEKALOOG, DE TIEN WOORDEN, VÓÓR DE SCHEPPING i/h immateriële Oerlicht, waaruit ook Mosjeh zelf voortkwam?! Vanuit DÉZE kern ontwikkelde MO met z'n onfeilbaar profetisch inzicht de rest van de thora & zorgde hij ervoor dat deze 'n onuitputtelijke bron van wijsheid & kennis werd: óók alle kennis v/d toekomst & 't einde der tijden, dé dag van straf & beloning & 't hiernamaals, ligt er al in be-sloten! Die THORAH bevat 613 leefregels - bestaande uit 248 geboden & 365 verboden - die 't leven van iedere Samaritaan tot in de al-lerkleinste puntjes moeten kùnnen bepálen? We zagen al eerder & vaker dat die telling & indeling waarschijnlijk aan de nábijbelse Jood-se traditie ontleend zijn! Zogezien is & blijft de THORAH volmaakt in de meest absolute zin? Èlke tóevoeging eraan is af te wijzen, of dat nu de boeken van bijbelse profeten of de psalmen van DAWIEDEWIEDEWIED zijn! Ook 'n door latere rabbijnen ontwikkelde 'mondelinge thorah' wordt door Samaritanen radicaal afgewezen als ònwáár, niet afkomstig van G d! 'n Samaritaanse catechismus zegt: 'DE WÈT IS DE BOOM DES LÉVENS, EN ÀLLEN DIE ERVAN ÉTEN ZIJN BEWONERS VÀN DÉ PARADIJSELIJKE HÒF VAN EDEN ÈN HÈBBEN DAAR LÉVEN VOOR ÉÉUWIG!' Méér is immers niet NÓDIG? 't Zàl niemand verbazen dat SAMARITÁNEN in godsdiensthistorische zin fundamentalisten zíjn gebleven? De thorah ìs voor hen van een goddelijke volmaaktheid, geen enkel detail erin is daarom overbodig of zinloos, want deze thorah leidt de lezer àltíjd òp de góede wèg! Hoezeer dit op 't eerste gezicht ook màg líjken op de rabbijnse benadering v/d thorah in ut Jodendom, tòch zijn er grote verschillen! Veel v/d (vaak gekunsteld aandoende) uitlegkundige regels v/d rabbijnen worden door de Sa-maritanen afgewezen. Context & 'common sense' spelen voor hen daarbij 'n belangrijker rol dan bij de rabbijnen. Ook bij diverse sekten & gekten in het zg. Christendom kun je dus extremen tegenkomen van orthodoxie & progressiviteit, starre regels & flexibele creativiteit, locale tradities & universele tendensen: uiteindelijk uitmondend in pluriforme seculiere profaniteit, anarchistisch individualisme & allerlei min of meer aanverwante revoluties, contradicties, humoristische consequenties & multiculturele adaptaties all the time all over the whole wide world?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende