VOOR DE MENSHEID, DAN ONDERSCHEIDEN DE SAMARITANEN ELKAAR AFWISSELENDE PERIODEN 'VAN G DS GUNST'
& ongunst? Hun eerste periode van gunst eindigde met Adams zonde; hun daarop volgende periode van òngunst eindigde met het Nieuwe Begin v/d Mensheid ná de Zòndvloed {met NÓÀCH}; díe tweede periode van Gùnst werd echter weer beëindigd doordat ELI
van de Ware Cultus op de Berg GARIZIM àfvàllig werd & èlders 'n heiligdom stichtte; de húidige periode van òngunst zal dúren tot a/d Kòmst v/d "TÁHÈB" a/h Einde der Tijden; dáárná zal àlléén nog maar Gòds GÙNST heersen?!! 't Grootste déél v/d geschiedenis der Samaritaanse Gemeenschap spéélde zich aldus àf ìn 'n Lànge Periode van Òngunst, hetgeen zich vooral ook úitte ìn de Véle Vervòlgingen, Hòngersnoden, Perioden van Pest & Droogte etceterara! Het Besèf van 'n Nationaal Líjden ònder G ds ÒNGUNST ìs bij de Samaritanen dan ook door al die eeuwen héén uiterst stèrk geweest?!! Vàndáár ook dàt 't element van bóetedóening àltijd al zó'n GRÓTE Ròl gespeeld heeft i/d Samarotaanse liturgie. Òmdàt G d bàrmhàrtig ìs, BLÍJFT het voor De Mèns die 'gezòndigd hééft' altijd weer mógelijk 'om TÒT G d te náderen' àls hij 'n Òprècht Néderig Gemóed heeft ÈN 'n 'verbróken hàrt', al komen dáár in 'n Cùltische Sètting, bijvoorbeeld bij 't náderen v/d Heilige PLÈK òp de Berg GARIZIM, óók nog de eisen betreffende rituele reinheid bíj! Vooral op de Grote religieuze Fééstdagen waarop de Samaritanen zich òp hun Heilige Berg verzamelen, wordt aan dit NÁLÉVEN V/D RÉGELS voor
Cultische Reinheid de grootst mogelijke zorg besteed! 'n Belangrijke RÒL bij 't Náderen van G d wordt gespeeld door 't Gebèd, dat tweemaal daags plaatsvindt, i/d òchtend ÈN i/d avond! Dit gebed wordt gewoonlijk gezien
als 'n geestelijk offer, & dus als substituut v/h materiële offer o/h Altaar?! Bíj dit gebed moet men wel in de Júiste Gesteldheid zijn: als men 'n vraaggebed tot G d richt terwijl men in zonde leeft, is dàt gebed zinloos & aangezien de mens op sjabbat méér tot zichzèlf komt & bovendien úit de Thorah de WÌL van G d weer verneemt, is er 'n KÀNS dàt z'n gebèd dàn ook al zúiverder is & dùs effectiever dan
anders.