31526des8 opvallend dat Esther i/d Talmoed sámen
Q
MÈT SARAH, MIRYAM, DVORAH, CHANNA, AVIGAYIL & CHULDAH ALS ÉÉN VAN DE ZÉVEN IN HET OT MET NAME AANGEDUIDE VROUWELIJKE PROFETEN VERMELD WORDT?! In de vroege kerk lijkt er weinig belangstelling voor 't boek Esther te zijn geweest; zo is 't merkwaardig dàt er onder de véle door de kerkvaders geschreven commentaren géén ènkele te vinden is op 't boek Esther!? Met name in de oosterse christelijke kerk is er lange tijd geaarzeld & gediscussieerd over de canonieke status van het boek Esther?! 'n Nelangrijk argument voor die aarzeling was 't ontbreken v/d zg. 'Gòdsnáám' èn de aanduiding 'G d' in dit BIJBELBOEK! In de westerse kerk werd 't boek Esther daarentegen altijd vrijwel algemeen als een canoniek boek BESCHOUWD! Dáár speelde ook 't ontbreken van 'n verwijzing naar G d geen grote ròl! In deze kerk werd immers vooral van de Septuaginta gebruikgemaakt, waarin evenals i/d A-tekst & de Vulgaat deze omissie ondervangen is door op verschillende plaatsen & in aanvullingen op de Hebreeuwse de aanduiding 'G d' toe te voegen? En tòch blijft het boek Esther ook in de westerse christelijke kerk bepaald niet onomstreden! Zo bevatte dit BIJBELBOEK volgens de Duitse 'monnik en hervormer' Martin Luther tévéél 'heidense òngepastheden'! Terecht kan men daartegeninbrengen, dat dit boek vooral 'n satire is op deze heidense wereld om juist zó te kunnen laten zien aan wèlke geváren de Jóódse Gemeenschap in de diaspora onderhevig was?! Tegelijk beoogt 't Estherverhaal dmv. déze satire ook òm het Vòlk in ballingschap te blijven bemoedigen! Daarnaast is 't duidelijk dat dit boek al met al ook juist veel 'moderner' christenen heel wat te bieden heeft? In myDi kom je zo nu & dan wat (ex) jehovagetuigen, pinksteraars & moslims tegen tussen de vele 'ongelovige heidenen' uit roomse & protestantse kerken, gelovers in conspiracystories & New Agers etc. Binnen- & buitenkerkelijken, conservatieven & progressievelingen, links & rechts, liberaal, behaard & kaal, m/v/k & halve of hele "kannibaal"...? Met 't oog op de vraag naar de 'historiciteit' v/h Estherboek wordt ook wel gezegd dàt dit 'n historische novelle is; daarmee is bedoeld, dat 'r in dit boek in èlk gevàl wèl ènkele historische elementen verwèrkt zijn! 'n Argument daarvoor is, dat de - overigens onbekende - auteur v/h BIJBELBOEK Esther wèl goed bekend lijkt met de algemene levensstijl a/h koninklijk Hòf èn 'de situatie' i/h Perzisch Ríjk, en bovendien bevat 't nogal wat Perzische leenwoorden, daarnaast is duidelijk dat talloze beweringen van vermeldingen & gebeurtenissen in Esther niet gecontroleerd kùnnen worden: bv. 'n probleem òf we Achasveros historisch kunnen plaatsen. We komen erop terug wellicht 'n andere keer?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende