31536des9 Sorevsaha: Mor is nu nog steeds onderweg
Q
DE OUWE MORASIH DROOMT ZICH 'N HOEDJE AL HEEN & WEER LIFTEND TUSSEN VALE OUWE & STILLE ZUIDZEE: 't zij zo! Ieder bekje zingt zoals men gevogeld is? De naam Ahasveros komt in de Hebreeuwse tekst van 't Oude Testament behalve in Esther nog verder alleen in Daniël 9:1 & Ezra 4:6 voor! Om die reden wordt Ahasveros wel met Xerxes I, die van 486-465 voor het begin van onze huidige jaartelling aan 't bewind was, geïdentificeerd. Daarvoor spreekt dat o.a. de in 't boek Esther in verband met Ahasveros gegeven dateringen nogal wat overeenkomsten vertonen met die van deze Xerxes I? 'n Sterk argument daartegen is echter weer, dat volgens Herodotus de vrouw van Xerxes I AMESTRES heette & verder dat de namen Vasthi & Esther nergens in oude Perzische bronnen terug te vinden zijn! De opvatting dat de naam Esther 'n verkorte vorm van Amestres zou zijn, mist ook alle grond omdat die Amestres duidelijk Perzische voorouders had. Verder lijkt ook 'n optreden van Mordechai tijdens 't bewind van deze koning nagenoeg onmogelijk. In 2:6 is er immers sprake van, dat Mor behoorde tot hen die in 597 v.o.j. in ballingschap weggevoerd werden?! Dit zou dan betekenen dat Mor ten tijde van de regering van Xerxes I alreeds ongeveer 120 jaar oud moet zijn geweest. Daarnaast is er i.v.m. dit bijbelboek ook al wel sprake van een 'feestlegende', 'n 'gehistoriseerd wijsheidsverhaal' & zelfs van 'n 'historische roman'?! T.a.v. dit alles kan men heel kort samengevat echter alleen maar vaststellen, dat er wat de historiciteit v/d Estherboekrol betreft heel weinig of niets met enige zekerheid aangetoond kon worden!? Wat echter in geen enkel opzicht afbreuk doet aan de BETÉKENIS, die ook dìt boek i/d geschiedenis van de mensheid gekregen heeft & nog hebben ZÀL! Anders gezegd: niet de vraag: 'Was Esther ècht koningin van Perzië?' is 't meest boeiend & interessant als leerstof, maar: 'Wat wil de auteur van dit bijbelboek zeggen & ons vertellen door Esther koningin van Perzië te maken?' Dus in dìt licht gezien valt er zeker veel te zeggen voor zo'n typering v/h boek Esther als 'n 'haggadische midrasj'. Wat MORASIH aan-gaat & betreft is alles tussen Genesis & Apocalyps vooral morele, ethische, sociale, economische, justitiële & literaire leerstof: 't gaat erom hoe, waarom, wanneer & waartoe we al onze Verhalen vertellen, liederen zingen & dansen uitvoeren! En is dat ook niet wat we nog 't allermeest delen met alle andere mineralen, planten, dieren, levensvormen in het algemeen & onze eventuele verdere tochten in tijd & ruimte? Vandaar ook de spanning van science fiction, culturele zienswijzen, kunstzinnige uitingen & al wat onze geschiedenis laat zien.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende