GAAT DE GEMEENTE TIJDELIJK OP DE BERG GARIZIM WONEN {vroeger in tenten, sinds 1967 in huisjes}, alwaar alleen maar ongezuurd brood gegeten wordt! Op de DÀG van Pesach wordt een voettocht ondernomen naar de TÒP van de berg, waarbij zorgvuldig geselecteerde lammeren meegenomen worden (hun aantal hangt af van de grootte v/d gemeenschap, thans zijn 't 25 à 30 lammeren). Die dieren worden ritueel geslacht rond 'n 'Aarden Altaar' (in feite 'n gat in de grond), & sommige oneetbare delen worden daarin ver-brand; daarna worden de eetbare delen ongeveer 4 uur lang geroosterd boven vuur in ovens die bestaan uit diepe met stenen beklede putten in de aarde waar het vlees aan spitten boven de gloeiende ÀS hàngt, dus 'n soort van onderaardse barbecue? Dieren waarbij er tijdens het slachten 'n gebrek ontdekt wordt worden in hun geheel verbrand en vervangen door andere! Rond middernacht wordt dan 't vlees genuttigd, meestal in de huisjes op de berg. Al deze handelingen gaan gepaard met de daarvoor bestemde gebeden & liederen, waarbij de hogepriester de leidinggevende ròl speelt. Uiteraard handelen veel àn deze teksten óver dé Úittocht van het 'slaven'volk ISRAEL úit AeGYPTe: de oorspronkelijke sètting v/h Paasfeest PESACH [zie EXODUS 12]! De DÀG waaròp Pesach gevierd wordt - de 15e v/d eerste maand vlg. de religieuze kalender - is tevens de eerste dag v/h Féést v/d Ongezuurde Broden dat 7 dagen duurt. Men éét in deze week geen producten waarin gist verwerkt is. Hèt Hóógtepunt vàn dìt feest is de Zévende Dag, waarop 'n pelgrimage naar de zg. Heilige Berg gemaakt wordt waarbij op verschillende plaatsen liturgische teksten gezongen worden! De Tòcht begint kort na midder-nacht in de synagoge op de berg; 'n TORAHROL wordt meegedragen! Onder het reciteren van hèt boek DEUTERONOMIUM schrijdt dan deze hele processie voort tot aan de eerste stòp, de zgn. TWAALF STENEN van YOSJOEA (zie DEUT. 27:4 i/d Samaritaanse versie), al-waar bijbelse & liturgische teksten gezongen worden!
Dìt herhaalt zich dan ook bij de volgende Zes Stops: 't Altaar van Adam, de zgn. Eeuwige Heuvel, de plek geheten 'GOD ZAL VOORZIEN' (zie GEN. 22:, het Altaar van YITSCHAK, het Altaar van NOACH, & wéér die Héilige Héuvel! Bij de plek v/h Altaar van Yitschak kùst íederéén dé Héilige Rots. En na afloop van die gehele Processie, rond 9 uur i/d morgenstond omhelzen de gemeenteleden elkaar èn wènsen elkaar vrede tóe! Blijkbaar hebben mensen behoefte aan al dat soort van zelfbevestigend denken, voelen & dóen? De onderworpen 'ex-verslaafden' vormen zich zo weer òm tot één volk met geloof in 'toekomst'.