31708ds108 't gebruik v/d zg. Tefillin, dwz. Leren

Q
GEBEDSRIEMEN DIE MEN OM DE LINKER BOVENARM EN 'T VOORHOOFD BINDT, kent 't Samaritanisme niet, in tegenstelling tot de Jóden bij wie dit gebruik al minstens 2000 jaar oud is. Wèl is 't zo dat de functie die tefillin vaak hàdden, nl. die van amuletten, door Samaritanen al eeuwenlang gehonoreerd wordt, maar dàn níet in de vorm van léren gebèdsriemen maar van zilveren, bronzen, stenen & perkamenten of houten amuletten waarvan er vanaf de oudheid tot op vandaag talloze exemplaren door de Samaritanen zijn geproduceerd & nòg wòrden gefabriceerd? De vroegste voorbeelden ervan bevatten meestal niet meer dan enkele korte teksten uit de thorah {EXODUS 15:3; 36:8; NUMERI 10:35; 14:14; DEUT. 6:4; 33:26}! De meerderheid van die amuletten is uit 't tweede millennium & heeft langere teksten, niet alléén bijbelse, bedoeld om de dragers te beschermen! Interessant daarbij is dat de amuletten vaak niet voor de Samaritanen zèlf maar voor buitenstaanders bedoeld zijn? Tegenwoordig dragen Samaritanen helemaal geen amuletten meer maar ze blijven toch produceren omdat er 'n markt voor is onder Jóden, christenen & moslims. Ongetwijfeld heeft 't archaïsch Samari-taans schrift er altijd voor gezorgd dat de amuletten i/d ogen van buitenstaanders iets bijzonder mysterieus of magisch hebben waar-door geloofd wordt dat ze 'extra effectief' zouden zijn? De mezoeza, 't bij Jóden gebruikelijke kokertje a/d deurpost waarin 'n opgerold stukje perkament met bijbelteksten zit, kennen de Samaritanen wèl, maar dan in 'n andere vorm. I/d oudheid gebruikten de Samaritanen wel stenen met daarop hun DEKALOOG voor dàt doeleinde! In latere tijd echter zijn mezoezot van àllerlei materiaal gemaakt & 'r worden uiteenlopende bijbelteksten eropaangebracht, hetzij de Tíen Geboden, of DEUT. 6:4-9 of de priesterlijke zégen! Lang niet ieder Samaritaans huis hééft echter 'n mezoeza! Bovendien wordt dot voorwerp, waar 't nog wèl in gebruik is, niet meer a/d deurpost opge-hangen, maar binnen 't huis aan 'n wand v/d woonkamer of elders, & daarmee heeft 't in feite 'n andere functie gekregen dan de Jóódse mezoeza, nl. veeleer 'n vroom decoratieve, al is 't apotropeïsche element ('magisch afweren v/h kwade'knipoog er niet geheel uit verdwenen... Kortom, heidenen, joden, christenen, moslims & wie al niet 'hongert & dòrst' in principe naar allerlei geestelijke màchten & oude alarm- & afschermkrachten voor barmhartigheid, rechtvaardigheid, mededogen, liefde, vergevingsgezindheid, symboliek & liturgie in 'kerkorde' van zang, dans, poëzie, klederdracht, bescherming, eerlijkheid, openheid, tederheid & gezondheid van 'nijvere volksstammen' overal.....
29 mei 2018 - bewerkt op 01 jun 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende