31752rkcras10'T is kennelijck dat God wilt dat zij

[DE JODEN] ERGENS BLIJVEN. WAEROM DAN HIJER NIJET, ZOO WELL ALS ELDERS, NAEDIJEN ELDERS DE SELVE REDEN PLAETS HÉÉFT, DIJE HIJER CAN WERDEN GEALLEGEERT? [HdG 1615:113] De Groot pleitte er daarom voor om joden wèl tóe te laten en ook godsdienstvrijheid te gunnen, maar onder een groot aantal beperkende omstandigheden. Het voorstel van Hugo de Groot werd uiteindelijk niet aangenomen! De stéden werden vrijgelaten om ieder hun eigen toelatingsbeleid te voeren & dàt déden ze ook. Joden konden zich in de 17de eeuw in een aantal Nederlandse steden weer vrij vestigen. Amsterdam is wat dàt betreft HÈT méést sprékende voorbeeld, hoéwel deze stad de joden aanvankelijk nogal beperkte in hun mogelijkheden. Het kwam in de Nederlanden niet meer tot anti-joodse ongeregeldheden en joden konden in betrekkelijke vrijheid léven ÈN wèrken! Joden konden weliswaar geen lid v/d gilden worden, maar ze hoefden zich niet in speciale jodenbuurten te vestigen & hoefden zich niet door 'n uiterlijk kenmerk als jóód her-kènbaar te maken! Tevens mochten officieel alleen calvinisten hun godsdienst openlijk belijden, maar i/d praktijk hadden ook joden nu godsdienstvrijheid! Calvijn was aanzienlijk milder ten aanzien van joden dan Luther & 't gros v/d katholieke theologen. Weliswaar velde hij 'n hard theologisch oordeel over 'het jodendom', maar hij trok daaruit niet de conclusie dat men joden moest haten of uitwijzen laat staan slecht behandelen! 'n Gedeelte van zijn nederlandse volgelingen deed dat evenmin. De Delftse Synode van 1677 riep zelfs vaker expliciet op òm anti-joodse gevoelens te bestrijden! Maar 't feit dat de Delftse synode méénde hiertoe te móeten oproepen, geeft ook meteen al aan dàt er i/d Nederlanden ook wel calvinisten waren die minder mìld gestemd waren jegens de joden, dan hun leermeester in Genève. In calvinistische kringen was men er zich van bewust dat 't joodse volk ooit hèt uitverkoren volk geweest was & om die reden waardeerde men het dan ook?! Met Romeinen II i/d hand had men 't joodse volk líef 'om der vaad'ren wil'!? Men las veel in 't "Oeroude" Testament & had veel waardering voor de wetten van Mosjeh! Vélen vóelden dan ook een zekere verwantschap met 'de joden'? Wèl was men van mening dat de joden misleid waren in hùn afwijzing van Yesjoea als dé Masjiach/gezalfde & 'bekeringsijver' was die calvinisti-sche Nederlanders dan ook gans & gaar niet vriend (mits vergezeld gaand van materialistische belangen & imaginaire 'voordelen'!)! De theologische veroordeling bleef & vanwege die veroordeling kwam 't regelmatig voor dat calvinistische theologen strenger bewerkingen eisten voor de joden! Bovendien leefden 'n aantal anti-joodse legenden, zoals die over rituele moord, gewoon voort onder die calvinistische bevolkingsgroepen alhier & elders.
02 jun 2018 - bewerkt op 06 jun 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende