31753rkcreasin 'En hoe zat 't met de katholieken?'
ZIJ WAREN DAN WEL EEN ONDERDRUKTE MINDERHEID GEWORDEN, MAAR OF HEN DAT ERTOE AANGEZET HEEFT OM HUN HOUDING TEN AANZIEN VAN DE JODEN TE HERZIEN? De Jóden kregen de schùld van de Reformatie, maar dat kan men niet echt een verandering noemen? De overwinning van het calvinisme wàs dus van grote invloed op de verhouding tussen christenen & joden i/d Nederlanden... De Franse Revolutie & de daaropvolgende omwentelingen in Europa brachten de volgende grote verandering! De Franse tijd betekende 't eind v/d gereformeerde kerk als staatskerk ÈN gelijke rèchten & plìchten voor protestanten, katholieken & joden? 't Langdurige proces van emancipatie van katholieken & joden kon beginnen! Maar met de officiële gelijkstelling van joodse & christelijke Nederlanders, was de houding v/d christelijke Nederlanders ten aanzien v/d joden natuurlijk niet meteen veranderd. Katholieken & protestanten hadden hun vooroordelen ten aanzien van joden en díe bléken hardnekkig! In het begin v/d 19e eeuw heersten in katholieke kringen nog altijd de eeuwenoude vooroordelen ten aanzien v/d joden. Men vindt ze bv. ook terug i/h weekblad
Catholijke Nederlandsche Stemmen dat i/d eerste helft v/d 19e eeuw uitgegeven werd?! Zo werden in 'n artikel over de "Maatschappelijke wedergeboorte der Joden" (1836) al de krasse vooroordelen opgedist als onomstotelijke feiten? Dé rode draad van dit artikel kan worden samengevat met 't citaat: 'Hij [de Jood] LEEFT IN ÉÉNEN DOMMEN EN WOESTEN HAAT TEGEN DEN CHRISTEN, EN BRENGT ZIJN LEVEN DOOR MET HET BEDENKEN VAN MIDDELEN OM HEM TE BEDRIEGEN'! Tòch pleitten katholieke voormannen zoals Joachim G. le Sage ten Broek (1775-1847) regel-matig voor gelijkheid & gelijke rechten voor joden. Dit werd echter hoofdzakelijk ingegeven door de gedachte dat joden & katholieken gezamenlijke belangen te verdedigen hadden tegenover de protestanten! Ná de grondwetsherziening van 1848 leken de gelijke rechten voor katholieken & joden echter geconsolideerd èn kregen de katholieken andere zorgen? 't Katholicisme moest nu staande worden gehouden tegenover 't liberalisme & 't socialisme v/d moderne wereld - 'n moderne wereld die via personen als Rothschild & Marx heel gemakkelijk met het jodendom in verband konden worden gebracht! Zo was Karl Marx voor de Catholijke Nederlandsche Stemmen 'een verchristende (!) JÓÓD' die samen met 'éénen menigte Jóden' tot 't christendom was overgegaan 'om in den Staat zich te kunnen dóen gèlden'! Déze 'zogenaamd-verchristende(!) Israëliten' traden vlg. de Catholijke Nederlandsche Stemmen overal op 'om met de verheidende nieuwlichters geheel vande maatschappij v/d waarachtig-christelijke grondslagen totaal te kunnen losscheuren & afrukken' ("Iets over [...]" 1850: 145-146)! Vélen verlàngden terug naar de geromantiseerde katholieke standenmaatschappij v/d Middeleeuwen waarin joden op z'n best 'n marginaal bestaan konden leiden? Allerlei conspiratietheorieën deden opgeld die bijna naadloos aansloten o/h middeleeuwse beeld van de jood als vijand v/h zg. christendom. In deze conspiratietheorieën werden de joden ervan beschuldigd naar wereldheerschappij te kunnen èn willen streven? 't Katholieke antwoord o/d moderne wereld was reactionair & had de bijsmaak van antisjemitisme.....................
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende