DIE HIER SPREEKT
EEN MAN IS EN GEEN VROUW.
IN EEN TIJD WAARIN VROUWEN ZEER OPENLIJK SPREKEN
OVER HUN ERVARING ALS VROUW, BEN IK VOLLEDIG BEREID OM TE ZEGGEN
DAT DIT EEN VERSLAG IS VAN EEN HEDENDAAGSE MAN EN VAN HET JODENDOM DAT DAARUIT VOORTVLOEIT.
Mijn identiteit als man is op geen enkele wijze te scheiden van mijn leven als persoon, als 'n Jóód, als 'n eind-20ste-eeuwse
Amerikaan en alles wat daarbij hoort?! De 'wij' die hier aan de lezer aangeboden wordt is hopelijk zonder enige reductie van mijn
eigen 'ik'. Als dàt wèl zó zóu zíjn, dan zou 't de werkelijke bedoeling v/h boek ondergraven? De Kóning hééft èlk uniek portret NÓDIG!
Theologie is ook 'n poging òm hèt Òntàstbare dat we 'religieuze ervaring' noemen, tot uitdrukking te brengen. Het probeert gebruik te maken v/h bèste v/h menselijk denken èn v/h Diepe Reservoir van Religieuze Symbolen, om op deze manier 'n Raamwerk te creëren
waarin we dit vitale & doorgaans erg verwaarloosde aspect v/h Menselijk Léven, kunnen vatten! Religieuze ervaring ìs hèt startpunt
van àlle theologie, hèt méést fundamentéle gegéven waarmee 'de theoloog' ('godzoeker/-zíener'
hééft te wèrken!
Wàt is de aard van deze ervaring? Het ìs éven gevarieerd àls er individuen in de wéreld zijn èn in aanleg ook al
even veelvuldig als er in èlk van die mensenlevens 'gebeurtenissen' zijn! Ergens midden in ons leven -
misschien in 'n groot moment vàn confrontatie mèt geboorte èn dóód, bij 't 'zíen/horen'
van grote schoonheid v/d natuur, in líefde èn 't Sàmen Délen v/h Léven
mèt Elk Ànder, of in díepe één-zaamheid - maar ook soms helemaal
zonder enige duidelijk prikkel - komt er 'n moment vòl
heilige/hélende & eerbiedwaardige
Aanwezigheid 'over
òns.'