31854ag23 zùlke gedachten over eenheid vereisen al
HEEL VEEL VAN ONS EN ZIJN TEGELIJKERTIJD OOK HUIVERINGWEKKEND? Àls àlles Één ìs dàn is èlk van òns níet werkelijk 'n afzònderlijk wézen! 'ÌK' wordt dan iets illusoirs... Ons meest fundamentele verstaan van wíe wíj zíjn, is 'n vráág geworden: de grote meesters v/h joodse gebed wìsten dàt júist dìt het GEVÀL ìs?! Zíj begrepen ook dat we doorgaans in ons leven op de vlùcht zijn vóór zùlke gedachten!? 't Accepteren van Éénheid betekent dat ieder van ons slechts een déél is van 'n groter geheel, 'n verbijzondering van de eenheid die ons omvàt? Hóe kùnnen we met zó'n gedachte léven? Ìs niet àl ons denken - zéker in 't Westen - gebaseerd op 'n acceptatie vàn individueel zelfbewustzijn àls dé méést wézenlijke realiteit? "IK DÈNK, DÁÁRÒM BÈN IK"! Wat betekent het voor ons om visionaire uitdrukkingen te gebruiken waarin iedere geest gezien wordt àls slèchts 'n weerkaatsing van de GRÓTE GÉÉST? Dàt íeder leven als 'n ànder 'portret v/d kóning' ìs? Hoeveel veiliger is 't om ons terug te trekken op de religieuze taal van onze kinderjaren, waarin de lijnen hèlder getrokken werden, waarin 'G d' nog héél dúidelijk 'dáárbóven' is & ìk 'híerbenéden' ben. Maar waar geven we ruimte aan de waarheid dàt àlles Één is, wanneer onze religieuze taal die van het 'ik' ÈN dé 'Ànder' is? Geen wonder dat de bewering dat déze wereld G ds Kóninkrijk is, op fluistertoon geúit moet worden! Dé wèrkelijke betekenis àchter de zìn dat ÀLLES "G D" is, ìs dàt de koning ÈN het koninkrijk één & dezèlfde zíjn. De immanentie van BAROECH SJEEM stelt 'n radicaler eis dan de transcendentie van "SJMÁ YISRAEEL". SJMÁ alleen doet ons met de illusie leven dat G d de Éne is díe op de één of andere manier tòch nog de Ànder is. BAROECH SJEEM maakt ons duidelijker dat ook wij slechts leven als déél vàn díe Éénheid. Díe waarheid moet elke dag vastgehouden worden behàlve op één dag. Een dag die ons de illusie toestaat die een bescherming vormt voor onze geestelijke gezondheid. Alleen op YOM KIPPOER wordt ons opgedragen de volledige waarheid duidelijk úit te spreken. Ik sta open voor die eenheid ÈN ik besef dat er niets anders ìs dàn díe Éénheid: 'ik ga slapen, ik ben moe, 'k sluit m'n beide oogjes toe, 't boze dat ik heb gedaan, zie 't Here mij niet aan!' 't Kindergebedje voor 't slapen gaan doet ons rusten in 'g ds armen' ÈN maakt dat we morgen vrij zijn in dìt besef: 'G d is goed in al wat hij/zij/het dóet' ÈN ik geef me alleen óver in, aan & dóór díe ÁÁNWÉZIGHEID! De rest is commentaar.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende