Q&@ DIE ZICH RICHTTEN OP DE JÓDEN EN DIE NIET AAN EEN KERK VERBONDEN WAREN DOOR DE NATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEZETTERS VAN ONS LAND OPGEHEVEN EN DAAROM RICHTTE DE NEDERLANDS HERVORMDE KERK IN 1942 DE "RAAD VOOR KERK EN ISRAËL" OP. DE OPRICHTING VAN DEZE RAAD IS WEL EENS GEPRESENTEERD ALS HET BEGIN VAN DE PERIODE WAARIN NIET MEER DE ZENDING ONDER DE JODEN, MAAR 'T GESPREK MÈT DE JODEN CENTRAAL STAAT? Dàt lijkt echter geenszins 't geval geweest! Zending en euangelisatie bleven gedurende en ook nog na de oorlog centraal staan; dat gold overigens ook voor de gereformeerde evenknie v/d Raad voor Kerk en Israël. Voor WOII waren er al protestanten geweest die 'n andere dan de traditionele houding ten aan zien van 't jodendom voorstonden, zoals bijvoorbeeld Miskotte {1884-1976} & Van Ruler {1908-1970}, maar pas na de oorlog begon men in bredere kringen in te zien dat een andere houding tegenover de joden gewenst was?! I/d NHK is men na de oorlog hard aan de slag gegaan òm de eigen verhouding tot 't jodendom nieuw vorm te geven!? De traditionele visie dat 't joodse volk vervangen was door de christenen als het volk van God, werd verlaten en sindsdien is men bezig om een nieuwe visie te ontwikkelen. In fasen is men ook steeds meer afstand gaan nemen van zending onder de joden ÈN over de betekenis van de staat Israël wordt sinds de oprichting ervan heftig gediscussieerd. In 1979 komt de NHK tot 'n voorlopige conclusie: door 't voortbestaan van het jodendom is bescheidenheid noodzakelijk van de kant van de christenen: christenen moeten zich bescheiden opstellen wat betreft universaliteits-pretenties over de waarheid van hun gelóóf, want 't jodendom maakt ook legitiem aanspraak op 'het kennen van de waarheid'! De betekenis v/d STAAT ISRAËL werd in 1979 nog theologisch geduid, maar in '81 wordt die lijn verlaten. 't Bestaansrecht van Israël stond al sinds 1970 buiten kijf; ook de gereformeerde kerken @nl komen, in '83, tot dergelijke conclusies. Overigens sloot hulp bieden aan de joden ook vooroordelen over joden niet uit. [Hondius ('90) illustreert dit a/d hand van 'n voor hulp aan joden gearresteerde predikant die in '42 in 'n concentratiekamp verzuchtte: 'EN TÒCH HEB IK SOMS 'N GEVOEL VAN AFKEER JEGENS DEZE MENSCHEN. [...] DAT IS NIET TE LOOCHENEN, 'T ZIJN HEEL ANDERE LIEDEN DAN WIJ, 'N ANDER SOORT, TYPISCH VAN 'N ANDER RAS. ZODRA MEN DAN OOK NU ZO MET HEN TE MAKEN KRIJGT, VOELT MEN DAT; NIET ZONDER REDEN WORDT GESPROKEN VAN "JOODENSTREKEN"! INDERDAAD ZIJN ZE INDRINGERIG ÈN HEERSCHZUCHTIG; IN DE HANDEL HEBBEN WE STEEDS VOOR HEN MOETEN OPPASSEN'!] En kijk nu, bijna alweer 'n driekwart eeuw later, naar 'nl-meningen' over o.a. Ambonnezen, Arabieren, boeddhisten, buitenlanders, chinezen, drugs, EKONOMISMES, FINANCIALISTEN, gereformeerden, hindoes, Indiërs, Indonesiërs, joden, katholieken, 'langharig-werkschuw-tuig', Molukkers, mongolen, neo-nazies, Ottomanen, Papoea's & Polen, Querulanten, Russen, SS'ers, Turken, 'uitvreters', vluchtelingen, winkeldieven, xenofoben, yuppen & zombies......?!