31910des13 om dit alles beter voor ogen te krijgen
RICHTEN WE NU EERST EVEN
ONZE AANDACHT OP DE BETEKENIS EN FUNCTIE VAN DE IN DE BIJBEL
EN DUS OOK IN ESTHER AL IETWAT VAKER VOORKOMENDE VERHALEN? Een belangrijke
'myDiplaats' is daarin voorbehouden aan een (anonieme) verteller. Alles wat deze figuren in zo'n Verháál
dóen, ervaren, horen of zien, komen we alleen te weten via deze verteller! Déze VERTÈLLER bepaalt ook vanuit
wèlk gezichtspunt wij de in 't Verháál beschreven gebeurtenissen & personen hóren & zien. Verder blijkt die Verteller
bijvoorbeeld zelfs in staat om òns deelgenoot te maken van WÀT iemand denkt (zie bv. 6:6), van de inhoud van in afzondering
tussen een paar personen gevoerde gesprekken (5:3-5a) èn van bepaalde gevoelens & emoties bij figuren (5:10a). Hoewel Esther
& Mordechai pas in het tweede hoofdstuk van het Estherboek voor het eerst optreden, functioneren zíj onmiskenbaar als dé min of meer belàngrijkste figuren in dit BIJBELBOEK...... Naast hen spelen ook nog een groot aantal andere personen een rol als handelende figuren. Naast ACHASJVEROSJ & Haman treden daarbij dan ook vooral de Jóden èn de Jóódse gemeenschap nog het meest op de voorgrond! In dit verband dient ook op te merken dat de aanduidingen Israël, Israëliet & Israëlieten nergens in dit BIJBELBOEK voorkomen, maar dat hierin enkel sprake is van Jóód, Jóden & Jóódse Gemeenschap & Vòlk? Ook wat de in de verhalen optredende figuren aangaat, dient
te worden onderstreept dat we deze alleen kennen op de manier waarop zij door de VERTÈLLER in de desbetreffende verhalen aan
ons worden voorgesteld. We weten niet of deze wijze van presentatie een historisch juiste weergave geeft van 'n bepaald persoon!
Slechts de ròl die deze figuur in 'n VERHAAL speelt, is bekend & alleen in die RÒL is de desbetreffende figuur voor 't verstaan van
dàt Verháál van belang! De activiteiten die de handelende figuren ontplooien, zijn sterk bepalend voor de plòt van 'n Verháál.
De plot is opgebouwd uit 'n Rééks onderling met elkaar verband houdende gebeurtenissen en geeft aan hóe 'n Verháál zich
ontwikkelt. Tùssen 'n duidelijk begin & slot ontwikkelt zich de plòt zich vlg. 'n bepaald patroon? Voor Mòr Asih Mùrw
staan de diverse spiegels van myDi zo ongeveer gelijk aan 'de bijbelverhaaltjes': @myDi.nl uiten zich heel
diverse Nederlanders van allerlei leeftijden, achtergronden, hobbies, levensuitingen, geslachten & klederdrachten
over hun & ons bestaan; diverse ouders, families, scholen, buurten, studies, werkkringen,
ervaringen, opvattingen, gevoelens, gedachten & uiteenlopende eigenaardigheden?
Al of niet (bij)gelovig/politiek, goed- & slechtgemutst
in Nederlandse taal & wat je daarmee kunt doen
(of juist niet): mènsen bestaan
uit de diverse verhalen
die ze samen
'verzinnen'
...........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende