31916des18 0vereenkomsten/verschillen borst & bil!
Q&@ OT & NOT?! Er zíjn 'n aantal opvallend treffende overeenkomsten tussen 't boek Esther & de Verhálen over Yoseef in GEN 37-50, 't Bevrijdings-Verháál in EXODUS 1-15, de Verhálen over de AMALEKIETEN, de boeken YONAH, RUTH, DANIËL 2-6 & de zg. wijs-heidsliteratuur (èn de euangelies!): al die zojuist genoemde Verhálen HÈBBEN in èlk gevàl één overéénkomst mèt 't boek Esther uiterst gemeenschappelijk, nl. de positie van deHebreeër, Israeliet/Jóód ìn hèt mìdden v/d Vòlken?! Ook daar komen we vast later ook hier wel weer vaker op terug!? Evenals in de Verhálen over Mordechai & Esther spelen óók die over Yoseef, de bevindelijke bevrijding in Exodus 1-15, Yonah, Ruth & Daniël zich in 'n voor de desbetreffende figuren 'Vreemd Lànd' àf?! Op dezelfde wijze als dàt met Mordechai/Esther ook 't geval is, nemen ook Yoseef, Ruth & Daniël daarbij 'n positieve houding aan tegenover 't voor hèn vreemde Vòlk òf, zoals bij Ruth, van hun familie tot gevòlg! Wat de relatie tussen Yoseef enerzijds & Esther & Mordechai anderzijds betreft, wordt 't boek Esther ook al wel als 'n herinterpretatie v/h Verháál van Yoseef BESCHOUWD! Daarbij treden dan 'n vrouwelijke Yoseef {ESTHER} & 'n mannelijke Yoseef {Mordechai} op de voorgrond. Tenslotte kunnen we er nog op wijzen dat behalve in 't Bóek Èsther ook in dat van Ruth 'n vrouw zo'n hoofd vertolkt. In het boek Esther wordt vaak op Verhálen over de Amalekieten, zoals die in Exodus 17:8-16 & Samuël 15:1-33 teruggegrepen! Àl deze verwijzingen díenen blijkbaar om scherp aan te kunnen tonen dat de oude controverse tussen 'G d' & 'Amalek' {als symbool voor 't kwáád} nòg steeds als altijd al hoogst actueel ìs! Bijzondere aandacht verdient hier ook nog de relatie tussen het boek Esther & de wijsheidsliteratuur? Meer nog dan i/d wijsheidsliteratuur vermijdt 't boek Esther directe verwijzingen naar 't handelen van "G d"! Ook kan de auteur van Esther 'n gedetailleerde beschrijving geven v/d vertrekken ìn 't Paleis ÈN over koninklijke feesten.....
Zo'n schrijver die door zijn werk 'n grondige kennis bezat v/d HOFETIQUETTE ÈN van vreemde landen & culturen, is 'n typische figuur uit de wijsheidsschool! Verder kan nog gewezen worden op de voor de wijsheidsliteratuur zo karakteristieke & beeldende beschrijving vàn dé wíjze ÈN dé dwaas? Zó zijn Esther & Mordechai typerende voorbeelden voor de figuur v/d 'wijze' & Haman voor die van de 'dwaas'! Ook werd het verhaal van Esther wel gezien als 'n soort van feministische hervertelling van dat van Yoseef? Kortom: nomaden reizen rond door diverse culturen tussen de grote rivieren van die tijd; de meest zinvolle betekenissen ervan worden 'hergebruikt'......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende