31918des21 Taal: samenspraak/sprookjes vertellen!
Q&@
INTERESSANT OM
TE ZIEN IS DAT IN DIT ESTHERBOEK
ZOWEL 'N KRITISCHE AANVAARDING ALS 'N KRITISCHE VERWERPING
daarvan naar voren komt? De bedoeling daarvan is duidelijk om aan te geven
dat 'het volk van g d' ten aanzien van de staat 'n kritische distantie in acht moet nemen!
Tegelijk weerspiegelt deze houding ook een poging om de erfenis en de levenswijze van de joodse gemeenschap
ìn een niet-joodse wéreld vast te blijven houden? Ditzelfde geldt voor de figuur van Esther: een eenvoudig weesmeisje
wòrdt koningin van Perzië èn speelt uiteindelijk een heel vooraanstaande ròl bíj de rèdding vàn een héél Vòlk!
'n Ander heel belangrijk theologisch thema in 't Estherboek is dat van dé 'ÒMMEKEER'? Deze thematiek komt in deze bijbelrol
in verschillende Verhaalmotieven tot uitdrukking! Zo bevindt MORDECHAI, die in 'n lage status begint, zich a/h SLÒT v/d boekrol
in 'n heel Hóge Positie? Want dàn is híj de éérste ná de koning {zie 10:3}! Met Haman gebeurt echter precies 't òmgekéérde...
'n Belangrijke 'ommekeer' in 't Lòt van Mordechai & de joodse gemeenschap vormt ook 'n verandering i/d confrontatie tussen
Mordechai & Haman! Ook in de onderlinge verhouding tussen Mordechai & Esther vindt in de loop van het Verháál 'n zekere
'ommekeer' plaats. In eerste instantie neemt Esther náást Mordechai nog steeds 'n vrij passieve houding aan? Vooral na
4:16 valt echter onmiskenbaar 'n keerpunt i/h optreden van Esther te constateren! Vanaf dat moment, waarop de enge
bedreiging voor de joodse gemeenschap heel duidelijk is geworden, treedt Esther steeds zelfstandiger op als grootste
Bemiddelaar voor háár eigen originele Vòlk?! Verder verandert door het uitschakelen van Haman 't vasten & rouw-
beklag v/d Jóden in 4:3 met 't oog op hun dreigende totale ondergang in 9:18 & 22 in 'n vrolijk blij feest (9:20-
32)! Dìt Féést van PURIM is ook theologisch bijzonder interessant: ìn dìt feest kòmt immers dé grote 'òmme-
kéér' i/h lot v/d joodse gemeenschap i/h Perzisch RIJK tot uitdrukking?! Haman werpt het 'poer' òm zo al
de joden in één klap allemaal te verdelgen (3:7/9:24)! Mèt 't feest van Purim viert de joodse gemeen-
schap dan pas dàt deze aanslag volkomen is mislukt! Daaruit put men tegelijk dé toekomstige hóóp:
't joods volk gáát níet ten gronde, maar lééft & zàl leven; in dit verband is er ook 'n duidelijke over-
éénkomst tussen 't PESACH- èn 't PURIMFEEST! Beide feesten hebben te maken met 'verdrukking
van Israëlieten' resp. 'De joden i/d ballingschap'! Pesach is 't feest v/d bevrijding uit de slaven-
ballingschap van AeGYPTe & Purim dat v/d bevrijding i/d ballingschap i/h grote Perzenrijk......
Béide feesten vullen elkaar haast volkomen aan èn beide getuigen - zònder dat dìt bij het
Purim expliciet met wóórden aangegeven wordt - vàn 'G ds' bevrijdend hàndelen...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende