31992em8 methodisch bespreekt EM verschillende erg

Q&@
KLEINE TEKSTEENHEDEN UIT 'Ik en jij' & verweeft de gedachten die in deze tekstunits tot uitdrukking komen met allerlei andere gedachten, zowel uit MB's oeuvre - vooral uit 'Das dialogische Prinzip' - als uit dat van soortgelijke dialogische denkers! 't Is niet z'n bedoeling hier systematisch MB's 'Ik & jij' te vergelijken met zijn andere werken of met geschriften van andere dialogische denkers.

Die vergelijkingen beogen MB's 'Ik & jij' te situeren binnen zijn breder levenswerk ÈN binnen 'n ruimer denkbeweging die nog lang niet tot voltooiing gekomen is. EM's werk is niet enkel 'n kritische bespreking v/d gedachten van MB. 't Is géén uiteenzetting met MB van buitenaf, maar 'n sympathische lezing vàn 'Ik en jij' & van MB's andere dialogische geschriften, 'n lezing ad meliorem partem........

Dit betekent niet dat kritiek afwezig is - díe klìnkt geregeld dóór -, maar 't gaat ons i/d eerste plaats om 't intens(er) beluisteren van MB in z'n dialogisch denken waarin 'n hoger werkelijkheid aangegeven wordt? EM drukt hierbij de hoop uit dat de hier geformuleerde gedachten transformerend werken voor de (myDi)lezer die begint met z'n '"JIJ"-zeggen mèt MB'! Zíjn denken heeft zich geuit in 'n veel-heid van geschriften die alle schatplichtig zijn aan wat hij in 'Ik en jij' als het dialogisch principe geformuleerd heeft!

't Zij de lieve lezer aangeraden zo'n commentaar samen met 'Ik en jij' te lezen?! Om de lezing ietwat te vergemakkelijken zijn er vaak titels aangebracht bij verschillende teksteenheden, die in 'Ik & jij' ontbreken!? De gedachten in MB's 'Ik & jij' zijn eenvoudig geformuleerd, maar in werke-lijkheid diepgaand èn geformuleerd in termen met 'n precieze inhoud.

MB's formuleringen hebben 'n betekenis die niet altijd onmiddellijk klip & klaar is, en waarvan de complexiteit slechts ontsluierd wordt in 'n worsteling met de tekst zelf?! In zijn werk 'Hèt probleem van de mens' geeft MB z'n visie op de mens in discussie met andere grote denkers: hij schrijft er dat in de moderne tijd de vraag naar de mens opkomt naar aanleiding van 'n tweevoudige crisis?

Vooreerst functioneren de oude verbanden zoals defamilie & de dorps/buurtgemeenschap niet meer zoals in het verleden èn zíjn nieuwe structuren nog niet aanwezig: ISIS op de lóer!

Vervolgens is de techniek deze 'nieuwe' mens telkens weer bóven 't hoofd gegroeid: om deze redenen onstonden crises waarin de vraag naar 't wézen v/d mens rijst?!!

In z'n antropologie heeft MB zíjn antwoord gegeven op de vraag naar 't wezen v/d mens: hij wijst 'n uitweg uit de impasse waarin wij ons als mens lijken te bevinden!?

Voor hem is de menselijke existentie niets minder dan coëxistentie: ons bestaan is vervlochten mèt dat van andere mensen & de bestemming v/d mens ligt in onze verbòndenheid mèt de andere mens.

In myDi hèt hóófdthema
dag ìn & dag uit......


27 jun 2018 - bewerkt op 30 jun 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende