32007ag40c de kabbalisten verwijzen naar die visie
Q&@
IN HUN
ONDERSCHEID TUSSEN ein sof,
de ongebonden, niet-gedefinieerde en in wezen
onpersoonlijke goddelijke realiteit, & de sefirot,
die beschouwd kunnen worden als de vele gezichten of maskers
van G d. Hun begrip van projectie was toch echter nog in theologisch opzicht
tamelijk ingewikkeld èn diepzinnig? Zíj zagen YaHWeH als de totaliteit vàn ZÍJN èn WÒRDEN,
'n ware fontein & 'n bruikbaar kanaal vàn éndeloze èn grenzeloze energie! Déze stróóm heeft àlle beelden
& symbolen èn alle woorden ìn zich?! 't Ìs alleen maar onze beperktheid als ontvangers vàn de stroom die
bepaalde beelden dóet isoleren, door 't uitfilteren van 'n eindeloos aantal beelden die wij niet nodig hebben
èn voor ons geen werking hebben. 't Is alleen door ons beperkt gezichtsvermogen dat wij dit proces zien àls
projectie?! Echter vanuit G ds perspectief gezien is 't als het ware een beperking v/d ònéindigheid, waardoor
het tot de oneindige menselijke geest kàn doordringen!? Maar zelfs voor de nieuwe intellectuele verfijningen
vàn de Middeleeuwen wisten de rab-bijnen al dat onze beelden van G d projecties waren,
die uit de menselijke behóefte voortgekomen waren?! De midrasj zègt
dat er twee grote momenten zijn waarop Israël
wèrkelijk de gestalte van 'g d' zag?!
Bij het doorsteken v/d Róde
Zéé zagen ze G d als
jéugdige verliefde
hèld.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende