32011ag42: face to face: body to body/soul to soul

Q&@ "G D" ZIEN? DE TORAH SCHIJNT MET ZICHZELF IN TEGENSPRAAK TE ZIJN ALS HET GAAT OM DE VRAAG OF ZOIETS GEBEUREN KAN! Hééft het zelfs ooit bij de Sinaï plaatsgevonden? Mosjeh vraagt om G ds GELÁÁT te zien & aan hem wordt verteld: "GEEN MENSCH KAN MIJ ZÍEN ÈN LÉVEN" {EX ODUS 33:20}! Níet dàt er níets te zíen ìs, maar HÈT springende PÙNT is dat die ervaring van het zíen van G d zó ìntèns ÈN kràchtig ìs dàt het de dóód brengt?! Wanneer G d bergrotskloof middenin de Woestijn voorbijgaat waar Mosjeh zich in had verborgen, wordt hem verteld vlg. EX 33:23 "JIJ ZULT MIJN ACHTERZIJDE ZIEN, MAAR MIJN GELAAT KÀN NIET GEZIEN WORDEN"!! En tòch staat in een ander hoofdstuk, EX 24:10 dat eveneens de ervaring v/d Sinaï beschrijft heel duidelijk vàn Mosjeh, Aharon & de 70 stammenoudsten: "ZIJ ZAGEN DE G D VAN ISRAËL!"? 't Bijbelboek DEUT waarin opnieuw de ervaring v/d SIN doorverteld wordt, waar-schuwt de nijvere lezer heel erg ernstig dat er geen zichtbare component bij die ervaring was, opdat toekomstige generaties niet in de verleiding zouden komen òm dàt 'zicht op G d' op materiële wijze voor te stellen! Toch is dit hetzelfde boek dat bij de beschrijving van Mosjeh concludeert dat híj wel iemand was die G d KÈNDE "VAN AANGEZICHT TOT AANGEZICHT" vlg. DEUT 34:10?! Er zijn sommigen die beweren dat de naam Israël zëlf zowèl betekent 'zij die G d zien' als 'zij die worstelen met G d'! Béide leeswijzen zijn overigens ook beslist 'gebaseerd op realiteit'?! Die waarschuwing in DEUT tegen 'n visuele beschrijving van G d moet dus in z'n context gezien worden. De bijbel zag zichzelf nog steeds in gevècht TÉGEN 'n ogenschijnlijk allesoverheesende heidense cultuur, waarbij zulke afbeeldingen wèl alom tegenwoordig schering en inslag waren! Maar zelfs in Israel kan het conflict dat onder deze bijbelse bronnen ligt erop wijzen dat er onder onze oudste denkers wel degelijk 'n discussie was óver de vraag betreffende 'G ds zichtbaarheid'!? Dit is een discussie die de vele eeuwen dwars door het Jodendom vergezelt! Filosofen, wijzen, mystici en visionairs aller tijden ÈN plaatsen hebben hierover hun zegjes gedaan: hierdoor heeft ieder iets bijgedragen aan 't portret dat nog steeds ònvòltóóid ìs! Om religieus Jood te zijn moet er aldus 'n weg worden gegaan óver dit smalle koord tussen 't wéten v/d ònzìchtbaarheid vàn G d & 't overal ontwaren v/h 'gelaat van G d': YaHWeH is immers slechts als 'n ademtocht, uiterlijk zònder vòrm, & 'n púre àbstràctie? En tòch is diezèlfde abstractie 't Gelaat van G d dàt "speurt uit de ramen, & tuurt door 't lattenwerk" in Hooglied 2:9! Dàt gelaat omvat àlle gezichten v/d HÉLE mensheid & ieder van hen bevat het gelaat van G d: in díe zìn KÀN onze religie inderdaad incarnerend genoemd worden; de goddelijke presentie ìs i/d hele wereld dóór geïncarneerd? G d ìs roeach kòl basar, dé Géést die ìn àlle VLÉÉS wóónt! Die aanwezigheid kan i/d geest van ieder mensch die er-voor openstaat tot bewustzijn gebracht wòrden, zoals 't ook tegengehouden kan worden & totaal òntkend wanneer 't menselijk hart nog door wreedheid of door ontkenning van 'g ds beeld', zich er 'zielloos' voor afsluit? De Sjechina, de goddelijke aanwezigheid in onze wereld, door de mystici be- & omschreven als 'n "vrouwelijke inwoning", neemt géén ìntrek wanneer & waar zij niet welkom is............
29 jun 2018 - bewerkt op 04 jul 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende