32012ag44 'n excurs: mannelijker èn vrouwelijker ~

Q&@
ISRAËL
ZIET G D
OP TWEE MOMENTEN:
BIJ DE ZEE & IN DE WOESTIJN ~
G d als de strijdbare jonge minnaar &
G d als de bejaarde vaderlijke rechter?
Dit zijn de twee archetypes van ònze traditie!
Beide zijn krachtig en mannelijk, maar zij functioneren
Psychologisch op nogal verschillende wijze?! In 't eerste geval is Israël vrouwelijk,
voorgesteld als "de dienstmaagd bij de Zéé", die "meer zag dan Yesjayahoe & Yechezkel".
Omdat i/d context v/h Verhaal v/d Róde Zéé 't strijdersaspect v/d jonge 'G d' benadrukt wordt,
is déze beschrijving vooral die van een 'G d' als 'hartenveroveraar'. Dit is de religie van 'n rabbi Akiva,
die zei dat 't Hooglied, geduid als eennverwijzing naar de liefde tussen G d èn Zíjn Vòlk, hèt 'Heilige der Heiligen' was
van héél de Schrift! Uit zijn school kwam de visie voort dat dìt Líed in feite dé allerbelangrijkste kern vormde van de religieuze
Leer èn dat "ALS DE THORAH NIET GEGEVEN ZOU ZIJN, DE WERELD VOLGENS HET HOOGLIED GELEID HAD KUNNEN WORDEN"?
Ìsraël àls G ds Beminde bruid is degene die door díe líefde verkozen èn gerèd is. Door 't huwelijk als 'n metafoor voor de relatie tùssen G d & Israël te nemen, wòrdt die relatie afgeschilderd zowel als 'n liefdesrelatie alsook als 'n verbond met wederzijdse bìndende verantwoordelijkheden?! Maar dat vloeit uiteraard voort úit de Vòlheid vàn díe líefde. I/d andere metafoor is YHWH zó koninklijk is als de Váder die met liefde vervuld is voor z'n soms afdwalende zoon?
De traditie is vòl Verhalen over 'de Zoon'...
29 jun 2018 - bewerkt op 05 jul 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende