32030ag45b: déze G d is 'n god die hàrtstòchtelijk
{Q&@}
VAN ONS HOUDT
ZODÀT DE GRÈNZEN
TÙSSEN ÒNS ÈN 'G D'
VERDWIJNEN IN DE DIEPTEN
(EN HÓÓGTEN) VAN ONZE LIEFDE:
WE VERWEZEN AL EERDER VAKER NAAR
DE UITDRUKKING VAN DE ECHTGENO(O)T(E)
ALS 'DE ANDERE (WEDER)HELFT'?! 'n Beroemde Chassidische leraar
leerde dat "G d en Israël" íeder 'de helft v/d verschijningsvorm' zijn, die alleen maar
tot volheid komt door 't verlan-gen naar vereniging met elkaar!? De Joodse traditie heeft het niet nódig
òm er de nadruk op te leggen dat deze liefde van G d méér dàn EROS AGAPE zou zijn: we verstaan het zó
dat, bìnnen de grenzen van KIDDOESJIN, geestelijke overvloed hand in hand gaat met erotiek, de geheiligde
huwelijksrelatie sámen mèt 't heilige huwelijksbed. Maar de mystieke traditie gaat verder dan G d & Israël als minnaar
ÈN beminde te beschouwen. De kabbala komt er in z'n uiterste ontwikkeling toe om beide partners in dit heilig huwelijk
te gaan bezien als mènschen "díe ìn de sféér van G d léven"! En mènselijkheid is òf het resultaat van deze vereniging, òf -
nòg vermételer - dé huwelijksbegeleider díe 't Heilge PÁÁR tezamen brengt?! In onze tijd is deze visie, G d zówèl
mànnelijk àls vrouwelijk, bìnnen het Joodse monotheïsme 'n Úiterst Wèlkom Hèrstèl van iets dat
uit balans geraakt was. HÈT object v/h mystieke Jodendom ìs de vereniging v/d vrouwelijke
Sjechina, de inwonende aanwezigheid mèt dé 'Héilige Gezégende Éne', mèt de
geprojecteerde mannelijke persoonlijke G d-figuur. Voor 't hedendaags
Joods mysticisme is 't tamelijk duidelijk {zoals er alreeds
op gezinspeeld is in verschillende vroege kabbalistische
bronnen} dàt beide beelden ontstaan als 'n onderdeel
v/d menselijke poging òm tot dé Eín Sòf
te geraken, de eindeloze &
absoluut ondefinieerbare
Éne...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende