32035ag49 driekwart eeuw geheugenissen overal heen


Q&@BC
DAT BETEKENT
OOK HEILIGHEID BRENGEN
IN DE TAAL EN DE ERVARING VAN chol,
het profane of louter alledaagse! In dat bewustzijn
is ieder van ons nog 'n afzonderlijk wezen? Om religieus inzicht
dóór te geven aan het 'ik' dat op zulke momenten bestaat, gebruiken we verder
de religieuze taal van 'ik' & 'de ander'! De diepere waarheid blijft iets van een geheim,
iets waarin "het hart ons verstand tracht te verrassen". Verwijzingen naar de uiteindelijke Éénheid van Zíjn
Moeten gevonden worden als iets dat verscholen zit in de dualistische taal die 't alledaagse verstand kan verstaan & spreken.
De Ba'al Sjem Tov vernam dat verlossing kómen zóu wanneer "jouw bronnen zich naar buiten verbreiden". Dat betekent,
wanneer anderen in staat zullen zijn om te handelen zoals jij, om het bestaan van de Éne dat onder de veelheid ligt
verborgen, voor zichzelf op 'n permanente wijze tot 'n werkelijkheid te maken. Zijn achterkleinzoon, rabbi
Nachman, gaf als commentaar hierop dat alleen als je net dat wat je leert ook degene die 'buiten' zijn
bereikt, buiten 't gebied v/d heiligheid, dat je dan verlossing bewerkt! Je zou hieraan toe kunnen
voegen, & ik ben zeker dat rabbi Nachman hiermee zou instemmen, dat 'zij die buiten zijn' ook
verwijst, of misschien wel allereerst, naar je eigen ik, in zoverre als jij ook buiten RESJOET
HA-YACHIED
, 't gebied v/d Éne staat & voortgaat in het gebied v/d gescheidenheid
te Leven. Onze religieuze taal moet dienst doen als hèt mìddel
waardoor onze verborgen ziel ons alledaags
bewustzijn onophoudelijk kan
opvoeden tot
waarheid.
02 jul 2018 - bewerkt op 06 jul 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende