32039recreain29 we brachten overtuiging, houding,
GEDRAGSINTENTIE & GEDRAG MET ELKAAR IN VERBAND DOOR ERVAN UIT TE GAAN DAT MENSEN NU OOK RATIONEEL HANDELENDE WEZENS KUNNEN ZIJN? Vanuit die optiek komen mensen tot een houding ten aanzien van een bepaald object op basis van het geheel van alle overtuigingen die ze over dat object hebben! Mensen komen tot een affectieve instelling ten aanzien van een object door een evaluatie van het totaal van alle attributen die ze conform hun overtuigingen aan dat object toekennen? Waarbij opgemerkt met worden dat niet alle overtuigingen t.a.v. 't object in even sterke mate meespelen bij de bepaling v/d houding tav. 't object: het zijn vooral de saillante overtuigingen die de doorslag geven! 'ALTHOUGH A PERSON MAY HOLD A LARGE NUMBER OF BELIEFS ABOUT ANY GIVEN OBJECT, IT APPEARS THAT HE CAN ATTEND TO ONLY A RELATIVELY SMALL NUMBER OF BELIEFS - perhaps five to nine - at any given moment'? WANNEER PERSONEN er bijvoorbeeld van overtuigd zijn dat joden 'n aantal eigenschappen hebben die ze negatief evalueren & wanneer deze negatief geëvalueerde overtuigingen de overhand hebben i/d totale set van hun overtuigingen over joden, dan nemen ze 'n negatieve houding tav. Joden aan! Omgekeerd is 't evenwel ook mogelijk dat nieuw te vormen overtuigingen omtrent 'n object mede bepaald worden door een reeds eerder aanwezige houding tav. dat object? Door een reeds gevormde, negatieve houding tav. de joden kan iemand bv. tot de overtuiging komen dat joden "SLUW" zíjn, terwijl 'n positieve houding misschien tot de overtuiging zou hebben geleid dat joden "SLIM" zijn. Overtuigingen omtrent 'n object & de houding tav. 'n object beïnvloeden elkaar dus wederzijds... De houding tav. 'n object ligt bovendien ten grondslag aan de totale set van gedragsintenties die iemand heeft tav. 't betreffende object wat echter niet betekent dat íedere gedragsintentie rechtstreeks vanuit iemands houding tav. 't betreffende object tot stand komt. 'n Gedragsintentie ontstaat op basis v/d a) objectief ervaren sociale druk om 't betreffende gedrag wel of juist niet ten toon te spreiden, "dé subjectieve norm", b) wat men denkt dat de gevolgen zullen zijn v/h voorgenomen gedrag & de daaruit volgende "houding tav. dat gedrag zelf" èn c) 't relatieve belang dat men aan de subjectieve norm & de houding tav. 't gedrag zelf toekent!! Deze 3 zaken kunnen uiteraard niet los gezien worden v/d houding tav. 't betreffende object, maar de causale verbinding tussen de houding tav. 'n object èn de gedragsintenties tav. dat object is relatief los. Voor 't gemak zijn 'r 'dus' "de Túin", 'migratie', riviervalleien, bergdorpjes en alles wat daar dan 'logischerwijze' op volgt in Chaldea, Haran, Kanaän, AeGYPTe, Palestina, Assyrië, BaBylon, Hellas, Rome & 'de ganse aarde'...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende