Q&@
HET BEELD
IS BEKEND: ook de kerken
hebben 't nu moeilijker in onze moderne samenlevingen!
Minder leden: minder geld ÈN bijgevolg opheffing van gemeenten en parochies, sluiting van kerkgebouwen ÈN minder betaalde voorgangers? Kortom: krimp alom! Hoe gaan de kerken, hun leiders en (bij)gelovigen òm met al deze nieuwe situaties?
Sommigen kiezen voor berusting, anderen vluchten in vormen in vormen uit 'n verleden die intussen voor veel tijdgenoten nietszeggend geworden zijn; zij kiezen voor isolement in de hoop op betere tijden? {Ik voorspel overigens dàt díe 'betere tijden' zoals zij die zien, er niet zullen komen!} Maar gelukkig zijn er binnen die kerken ook nog wel degelijk realisten, mensen die niet anderen of 'de samenleving' de schuld geven - 'secularisatie!/individualisering!' - maar beseffen dat ze in zo'n tijd van maatschappelijke & culturele omwentelingen nieuwe vormen & inhouden van kerkzijn moeten gaan blijven ontwikkelen! Was 't van 't begin af aan eigenlijk ook al niet 'zoiets'?
Rond twee millennia geleden waren er ook al verschillende & tegenstrijdige heidense & joodse stromingen tussen Dan & Be'ersjeva!
Arabieren, Grieken, Romeinen, Joden, Goden, Afgoden: Tèmpels? Nomaden, koop- & handelslui, slaven & slavinnen, zeelui, militairen, belastingen: hun rituelen, erediensten, uiteenlopende levensstijlen? Naar men zei & opschreef was er 'n profeet genaamd Yochanan de Doper die kritische preken hield bij de Yardeenrivier ter 'opwekking', 'bekering', 'verandering' & zo voorts
voor een ieder die maar naar hem wilde luisteren?
Koning Herodes de Grote had zo'n hekel aan 'm,
dat hij hem liet opsluiten in Machaerus & onthoofden op verzoek van zijn vrouw & dochter? Kort daarvoor had ook Yesjoea Yochanan al-weer ontmoet bij z'n doopplechtigheden aan de Yardeenrivier: blijkbaar hadden ze veel met elkaar gemeen qua levensvisie & -praktijk?!
Na verloop van tijd trok ook YEHOSJOEA rond tussen Natsereth in Galilea, Kfar Nachum & Korazin: alle vlakbij 't Tsipporim 'in aanbouw'! Ze liepen op hun tochten ook door het land van de Samaritanen, Sjomronim, allerlei diverse dorpjes & stadjes, gemengde volksgroepen & hun economische/religieuze praktijken onder druk van Grieken & Romeinen,
volop wijsgeren, kooplui, tovenaars, trollen & dogmatici!!
Volop tempels dus
& synagogen, farizeeërs, sektariërs, Sadduceeërs, Nabateeërs, Samaritanen, heidense & joodse stromingen overal èn de daarbijbehorende spanningen, onrechtvaardigheden, onteigeningen, werkloosheid, besmettelijke ziekten, slavernij & volop massale wreedheid met rijke stinkers & arme sloebers,
bezettingen, vrijwillige & afgedwongen
bijdragen, meningsverschillen &
dreigende burger-
oorlogen
....