DIE EERSTE Q&@-VERZEN vormen samen met de rest van Esther 1-2 de expositie van 't héle boek na ruim 2 millennia? Deze 2 hoofdstukken geven de verschillende fasen weer die leiden naar het moment dat Esther Koningin wordt! Dit eerste deel daarvan in deze verzen 1-9 schetst de tijd & de plaats, alwaar zich de meeste van de in Esther verhaalde gebeurtenissen zullen gaan blijven afspelen: in deze verzen komt 13 keer een sleutelwoord voor, dat verband houdt met het koning zijn. Dit betreft 6x 't woord 'Koning', 4x 'koninkrijk' of 'koninklijk', 2x 'koning zijn' & één keer de aanduiding 'koningin'! Hieruit blijkt wel wàt voor 'n dominante positie de koning & alles wat er verder nog bij hem behoort al ìn de allereerste passage van 9 verzen lijkt in te nemen? Daarnaast is er 3x sprake van een 'drinkfeest'
{'n woord dat 44x voorkomt in 't OT, waarvan niet minder dan 20 keer in 't boek Esther! Deze aanduiding functioneert dus zonder meer àls 'n belangrijk sleutelwoord in dit speciale bijbelboek?! De twee eerstgenoemde drink- & dankfeesten, aangericht door de koning voor respectievelijk de voornaamsten uit het land èn de burgers van de stadburcht Susan, doen denken aan de twee Jóódse feesten aan het slot van 't Estherboek. Daarvan is immers 't eerste in 9:15-17 bestemd voor de inwoners v/d Stàd Soesan & 't tweede voor de burgers die in de dorpen & de niet-ommuurde steden wonen. Ìn dit tekstgedeelte kunnen we 4 scènes onderscheiden. De eerste i/d verzen 1-2 bestaat uit 'n kort inleidend gedeelte. Daarna komt in de 3 daaropvolgende scènes in achtereenvolgens de 3-4, 5-8 & 9 'n beknopt ver-slag v/d 3 zojuist genoemde drinkfeesten aan de orde. Speciaal ook nu & hier zó kenmerkend voor migranten overal op zoek naar een beter bestaan èn de reactie van de heersende orde die bang is voor vreemdelingen van 'overal elders'? Men probeert de vreemde nog onbekende landverhuizer uit te roeien om er dan ook vooral zèlf beter van te worden! Jaloezie, afgunst, hebzucht, achterlijkheid, angst? In Nederland, dat natuurlijk ook altijd al heeft bestaan uit 'nomaden' & 'volksverhuizers' door de eeuwen heen, kregen Friezen, Bataven & Germanen bv. langzamerhand steeds meer te maken met 'zigeuners'/'gypsies', Romeinse legioenen, joden & andere 'vluchtelingen' in het land 'van èlders', geen wonder ook dat we streden tegen 'bezetters' uit omringende landen & verre streken? De Britten, Fransen en Moffen, 'gastarbeiders', heidenen, bij-, anders- & ongelovigen, roomsen & protestanten, maranen & gastarbeiders, asielzoekers enzo?!! "Vreemd" hoe Janmaat, Vierling, Wilders, Bosma, Vlaamse belangenblokken, autochtone conservatieve reactionairen e.d. zich verzetten tegen veranderingen in 'n status quo van 'weleer': in bijna alle landen stak wel eens iets dergelijks de kop op uit angst, boosheid, dwang & 'wraakzucht'?!