32148DES25 Het blijft geschieden tussen piramiden?
Q&@
HEEL OPVALLEND
IS DE DIRECT AAN HET BEGIN VAN DE EERSTE SCÈNE AL
IN DE VERZEN 1-2 voorkomende openings-formule: 'En 't geschiedde i/d dagen van'!
DÉZE úitdrukking vormt 'n karakteristiek voorbeeld van de oude Hebreeuwse verhááltechniek
& deze formulering komt zes keer voor i/h OT en wordt daarin dan ook steeds gevolgd door de naam
van één of meer personen. In Gen. 14:1 is dit AMRAFEL, in YESJAYAHOE 7:1 ACHAZ, in YIRMEYAHOE 1:2 & 3
respectievelijk YOSJIA & YOYAKIM, in RUTH 1:1 de SJOFTIEM & híer in vers 1 ACHASJVEROSJ?! Frappant ìs dàt dìt
tèlkens 't GEVÀL ìs aan 't begin van 'n tekstgedeelte, waarin 'n komende onheils-situatie aangekondigd wordt òf òp 't PÙNT staat
aan te breken. In 'n Midrasj Rabba op 't boek Esther wordt bij de uitleg van dit vers ook gezegd dat daarom iedere keer dàt DÉZE tijdsformule in 't OT voorkomt, gevraagd kan worden: 'WÈLKE NÁRIGHEID WÀS ER TÓEN?' En ook hier in 't boek Esther volgt ná
DÉZE formulering, zoals nog zal blijken, 'n onheilssitiatie! Mèt de in dìt vers & in 't vervolg v/h Esther-boek genoemde
ACHASJVEROSJ wòrdt waarschijnlijk gezinspeeld op de Perzische koning XERXES I, die van 485-465 BCE regeerde ~~
De in vers 1b voorkomende uitdrukking: 'hij was ACHASJVEROSJ, die ... regeerde', suggereert dat de verteller nòg 'n àndere
Ahasveros kende? In dit verband zou dan aan de in DANIËL 9:1 genoemde vader van DARIUS gedacht kunnen wòrden. De daarop
a/h slot van vers 1 volgende mededeling, dat deze Ahasveros regeerde van Indië tot aan 't Afrikaanse KOESJ, komt enigszins over-
een met wat de zojuist genoemde Xerxes 1 over zichzelf in 'n @Persepolis gevonden inscriptie gezegd heeft? Er is evenwel geen enkele aanwijzing te vinden, dàt deze Xerxes 'n vrouw had die Vasthi heette! Dit laatste gegeven laat zien, dat we in 't boek Esther zeker niet met 'n strikt historisch verslag van feiten te maken hebben?! Ditzelfde geldt ook voor de in vers 4 vermelde aanwezigheid v/h hele ambtenarenapparaat in het land op 'n drinkfeest, dat 180 dagen geduurd zou hebben!? I/h kader van dit Verhaal dient de mededeling aan 't slot van vers 1 over de omvang v/h Rijk vooral om met nadruk aan te geven, dàt de màcht van Ahasveros compleet was! Dit wordt met name onderstreept door het in dit verband genoemde aantal van 127 gewesten, 'n aantal
dat veeleer een symbolische betekenis lijkt te hebben?! De 3 getallen waaruit 127 samengesteld is, nl. 12x10+7 geven
immers symbolisch respectievelijk 'n 'COMPLEET ZIJN' {zowel 12 als 10} ÈN 'n HÉLE 'volheid & totaliteit' {7} aan! 't Verschil
met nu? TECHNIEK, MORAAL, BENAMING, COMMUNICATIE, CULTUUR, TIJD & RUIMTE!
Maar dus ook voor 'n groot deel 'hetzelfde': nepnieuws,
veel geruchten, massa's spionnen, tegenstellingen
tussen zwart-wit/goed-kwaad &
dubbelzinnigheid!!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende