32162ag63 door onszelf te zien als mensen die
Q&@
PARTNERSCHAP MET
EEN ANDER NODIG HEBBEN
ÒM WÈRKELIJK TÒT VERVÙLLING TE KOMEN
(MANNELIJK ZONDER VROUWELIJK WORDT 'EEN HÀLF LICHAAM' GENOEMD DOOR DE TSOHAR),
VERTEGENWOORDIGEN WIJ IN MENSELIJKE VORM HET ÒP-ZÓEKEN VÀN DE ÉÉUWIG ÉNE. DÌT ÌS NÒG EEN ANDERE MANIER
WAAROP WÍJ 'G DS BEELTENIS' ZIJN, HOEWEL HIER DE GELIJKENIS OOK GEDEELD WORDT MET ANDERE LEVENDE SCHEPSELS.
Om 't op 'n andere manier te zeggen: de getuigenis dat G d Één ìs, vráágt de aanwezigheid van een ànder. Wíe ànders kàn getúigen
vàn díe Éénheid? Maar G d had geen ander, niemand òm zich aan te openbaren, niemand òm te ZÈGGEN: "Dáár bèn jíj!" De goddelijk Éne gáát òp zóek naar een ander om redenen die wij niet volledig begrijpen. De Éne díe bóven èlke déling ìs wordt VERDÉÉLD en gaat dit universum van fragmentatie in, zodat er iemand is die er antwoord op kan geven, die de werkelijkheid ervan kàn bevèstigen, die zowel kan weten dat die werkelijkheid er is àls het líef kàn hebben àls 'de ander'. Zelfopenbaring heeft ontmoeting nodig tussen het
ik èn de ànder. De openbaarder heeft een ander nodig òm zich te openbaren. De uitstroming van goddelijke energie, die wij ervaren
àls G ds liefde voor de wereld, moet buiten zichzelf treden. Líefde hééft de ander NÓDIG. Er moet iemand zijn om te getuigen, om
het ìn te zíen, zelfs om te antwoorden. Verstoppertje spelen werkt niet in je eentje! Maar hoe kan er zo'n ander zijn als het leven
niets anders is dan een eindeloze inkleuring van velerlei manifestaties van de Éne? De G d die alles is heeft geen ander. Hier
moet het goddelijk licht zich verbergen opdat het geopenbaard kan worden. Het trok zichzelf uit het Zíjn terug teneinde
gezien te worden, teneinde ons de mogelijkheid te geven als 'ander' te bestaan, zodat wij het kunnen zien & er
getuigenis van afleggen. Deze paradox van goddelijke zelfterugtrekking is wat de Jóódse wijzen
TSIEMTSOEM noemen. De intensiteit v/h goddelijk licht ìs zó groeit dat 't geen ander bestaan toestaat.
Als dìt licht volkomen onthuld was zou alle betekenis van 'n gescheiden identiteit wèg zijn,
& 'wij' zouden niets ànders zíjn dàn déél v/h eindeloos Éne.
Maar de 'ander' is allereerst 't werkelijke Dóel vàn díe úitstroom van
leven. De onsterfelijke en ééuwige zoekt gekend te worden door z'n tegendeel, de sterfelijke & tijdelijke.
Maar wat voor ruimte om te bestaan is er voor de sterfelijke & tijdelijke als ÀLLES 't úitvloeisel is van goddelijkheid?
Daarom moet 't goddelijke licht achtergehouden worden en ons is de gave geschonken (hoewel illusoir) van een bestaan als afzonderlijke wezens, als individuele stervelingen, die ons met moeiten & vreugden 'n weg door 't vergankelijke leven banen. Om de 'ander' van G d te zijn moeten wij alles zijn wat de eeuwige Éne niet is: vergankelijk, lichamelijk, sterfelijk.
G d is als 't ware in ons op zoek náár 'n tegenvoeter en 'n partner.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende