KUNNEN WE
DEUT 4:39 OPSLAAN: "Besèf vandaag
ÈN DÓE het stééds terugkeren tot jouw hàrt
dàt YaHWeH G d ìs ìn de Hémel boven ÈN òp aarde beneden:
er ìs géén ànder"! 'WEYADATA HAYOM WAHASJIVTA EL-LEVAVCHA
KIE YHWH HOE HAELOHIM BESJAMAYIM MIMA'AL WEAL-HA'ARETS MITACHAT EIN OD'!
Know therefore this day, and consider it in thine heart, that the LORD he is G d in heaven above,
and upon the earth beneath: there is none else! Díe Éne díe BÓVEN & búiten de wéreld is ÈN de Éne
die ìn deze wéreld is, zíjn dezèlfde! Dàt ìs 't uiteindelijke wéten dàt dóór 't verstànd ÈN de Géést òpgenomen moet worden!
De verplichting om zich zó BEWÙST te wòrden ÈN te blíjven vàn de GÒDDELIJKE presentie ìs dé fundéring vàn èlk religieus léven!
't Wòrdt bereikt door een combinatie van spontaneïteit ÈN discipline! Terwijl het spontane moment van BEWÙST léven mèt ópen ógen per definitie níet ìn 'n vòrm ÒPGESLOTEN KÀN wòrden, kan de regelmatige discipline van BEWÙST léven dàt wèl! Dìt ìs HÈT "DÓE HET STEEDS TERUGKEREN TOT JE HÀRT"! De vader, de moeder, het kind: mannelijk & vrouwelijk; 'Vader, Moeder, Zoon/Dochter - Géést'?! Één van de grootste gáven vàn de schepping KÀN natúúrlijk óók gevònden wòrden in de twee dagelijkse periodenwaarop HÈT LÌCHT veràndert, de uren van òndergaan ÈN òpgaan vàn de zòn!? "Besèf vàndáág" duidt erop dat ook wíj mógen/kùnnen léren vàn de éigen áárd vàn dé dàg zèlf?
Er ìs 'n unieke kwaliteit van zíjn ìn díe momènten waaròp 't licht verandert, als de dag beging ÈN als de dag eindigt, die ons op natuurlijke wijze vóert TÒT 'n díepe ìnnerlijke stìlte! 't Ìs 'n grote wijsheid van onze traditie òm DÉZE úren TÒT dé twéé dagelijkse gebedstijden te verklaren en díe víering als zodánig BLÍJFT, ideaal gesproken, centraal voor 't religieuze leven vàn 'n 'jóód': Jóód ìn de zìn vàn "Israëli/strijder G ds" en "IVRI"/'v/d Óverkant: dé Àndere Zíjde'! Geen wonder dat niemand meer zéker WÉÉT waar 'dit vòlk' ooit mogelijkerwijs 'vandaankwam'? Men neemt aan dat Hebreeën of Hebreeërs 'n naam is voor (groepen) 'Israëlieten', die op de duur uitgroeide tot 'n naam voor 't volk van Israel (vgl. ook de naam Hebreeuws voor 'hun taal'!)? De náám Hebreeën werd vooral gebruikt door niet-Israëlieten {o.a. door de zgn. Filistijnen in 1 SAM 4:6} & gaat terug op 'n
oud-oosterse term voor "ONTHEEMDEN" {de term [H]'apiru', in 't Hebreeuws 'IVRIEM', vaak rechteloze personen & groepen? WÀKKER èn BEWÙST zíjn als de zòn òpkomt ÈN weer òndergaat KÀN (ook) 'n verschil teweegbrengen ìn òns reli-
gieuze leven dat níet ònderschàt KÀN wòrden! De zgn. Ba'al SJEM Tov, één v/d grootste joodse gebedsleraren
'aller tijden', heeft zíjn leerlingen gewaarschuwd voor het gevaar &
de inderdaad 'bijna zinloosheid' v/h bidden
van morgengebeden àls
de zon al is
opgegaan.