32176ag74 in G ds beeld & gelijkenis: myDi'ertjes
Q&@
DE
TWEEDE MITSWA
DIE VOORTKOMT UIT
ONS GELOOF IN SCHEPPING
{'creatief (be)leven'} ìs òm íeder mènsch
àls G ds bééld tegemoet te treden! Dé díepste kèrn
van onszelf verstaan als'joden' & als menselijke wezens
roept ons òp òm íedere man en vrouw als 'n lèns te zien waardoor
'G d weerspiegeld wordt'? Déze ÉÉNVÓUDIGE constatéring ìs dé básis
vàn èlke joodse intermenselijke ethiek vlg. rabbi Akiva {+/- 40-137}, die beweerde
dàt dé básis vàn de héle Torah wàs "HEB JE NAASTE LÍEF ÀLS JEZÈLF: ÌK BÈN DÉ IMMER AANWÉZIGE"
{LEV 19:18}, àntwoordde zijn collega BEN AZAI dat 'n fundamenteler principe was "Dìt is het Bóek v/d generaties
van ADAM {'uit rode aarde gevormde/gemaakte'}, òp de DÀG 'dat G d de mènschen schiep' hééft híj gemáákt in 't beeld
van G d" (GEN 5:1). De dis-cussie ìs van cruciale betekenis om de plaats v/h ethisch gedrag i/h jodendom te kunnen begríjpen!
Akiva is iemand die sterk gelooft in líefde, zowèl mènselijke als 'goddelijke'! ziet het Hooglied (SJIR HASJIRIM), 't Líed der LÍEDEREN, als de centrale metafoor voor de relatie tùssen G d èn Israël! Hij wil stellen dat menselijke ethiek zich moet baseren òp
't 'liefdesgebod'! Ben AZAI is realistischer: àls er zèlfs geen liefde is, zo beweert hij, is er nòg àltíjd 't 'bééld van G d'?! Íeder mènsch ìs dé dráger vàn dàt bééld èn hééft het RÈCHT op dezelfde achting en eer 'als waarmee wij 't gelaat van G d beschouwen'! Èlke beslìssing díe wíj i/d menschelijke sfeer némen móet dìt principe in gedàchten
BLÍJVEN houden! De beslissing òm ònszèlf
náár dé ànder ìn líefde ópen te stèllen
ìs 't déélgenoot máken vàn díe
gòddelijke vònk ìn òns èn
't ZÓEKEN náár 't
geláát 'van G d
ìn déze
ànder'.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende