32231 de rabbijnen zeggen dat ieder die 'n mènsch
Q&@
HET LEVEN
ONTNEEMT HET GODDELIJK
BEELD IN DE WERELD VERMINDERT.
WÍJ KUNNEN DIT UITBREIDEN DOOR TE ZEGGEN
dat 'n íeder die oorzaak is van lijden bij 'n mènsch,
pijn toebrengt aan de tegenwoordigheid van G d zóàls
díe zich manifesteert ìn díe pèrsóón. In díe zìn zeggen we
dat 'n Sjechina die liefheeft èn zòrg draagt ook 'n Sjechina is
die pijn aangedan wordt, die mèt ons lijdt ìn ònze pijn en ons gemis
'in onze tijd'?! Ònder de chassidische leer die MIJ 't diepst geraakt heeft
is 'n uitleg van het vers "JÍJ ZULT ÓÓK HEILIG ZÍJN, WANT ÌK DE EEUWIGE,
JOUW G D, BÈN HEILIG", die méér 'n vraag is dan 'n ÀNTWÓÓRD?! "ÓVERÀL
WÁÁR JÍJ GÁÁT, DAAR BÈN ÌK MÈT JÓU", zègt de Sjechina tòt díe mènsch!
"NÉÉM MÍJ DAAROM NIET MÉÉ NAAR EEN ONTHEILIGDE PLAATS"! 't Godlijke in de mènsch
is gekwètst door ontheiliging èn vráágt OM ÀFGESCHERMD TE WORDEN van DÉZE nodeloze
pijn! Ik zou je hetzelfde willen zeggen óver 't lijden op zich? De pijn 'n mènsch aangedaan is
de goddelijke aanwezigheid aangedaan, die óók ìn díe persoon woont....... 'n Manier van léven
die het vermijdt om mensen (inclusief jezelf), alsook de (andere) dieren (& planten)
te schaden ìs een lévenswijze {'In Zíjn Plaats'} waardoor 'n MÈNSCH
OSEE CHÈSÈD BIMKOMO, "IN LIEFDERIJKE
VERBONDENHEID HANDELT {DMV}
TEN AANZIEN/TEN OPZICHTE
VAN
ONZE SCHEPPER"
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende