32232ag84DeMensAlsDragerVan G ds GenadigMededogen
Q&@:
BARMHARTIGHEID: [AG]
Ik wil hier 'n uitleg naar voren brengen van 'n oude vraag
die door de rabbijnen gesteld werd: "TOEN G D DE WERELD SCHIEP",
zo vraagt de midrasj, "DEED G D DAT MET DE 'middat ha-rachamiem', de eigenschap
van 'n genadevolle barmhartigheid, òf de 'middat ha dín', de eigenschap van het recht?"
Waarschijnlijk bedoelden de rabbijnen deze vraag in morele zin?! WAS HET GENADE OF RÈCHT
DAT DE GEDACHTEN VAN "G D" VERVULDE TÓEN ER HIER VÉLE MÈNSCHEN "GESCHAPEN WERDEN"!?
Is het bij de mènsch de eigen schap van het RÈCHT òf dat van zijn barmhartigheid dàt déze categorie levende wezens èn 'wankelmoedige zoogdieren' het werkelijk wáárd maakt 'geschápen te zijn'? Béide gedàchten kùnnen wat gebrekkig gevonden worden!
Maar de Jóódse filosofen uit látere tijden zágen dìt debàt op 'n àndere maníer: zíj lègden er
hùn eigen vragen ìn! Schiep 'G d' de wereld uit Vríje Líefdeswìl
òf uit Nóódzaak? Wàs er 'n werkelijke keuze
toen G d beslóót òm wèl òf níet
te 'scheppen'? Hoe héét deze
zandbak & waaròm wòrdt
dìt ZÀND stééds
maar weer
héter?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende