32255ag94 sommige bronnen schrijven openbaring tóe
Q&@
AAN EEN
'hóger' aspect van de 'zíel'
of van 'het bewustzijn', dat 'BÓVEN' achterblijft,
wanneer de ziel de MÈNSCH 'bij de geboorte binnengaat'?
Het is 'het àndere Ik' van de profeet, dat door de mònd van de profeet spreekt!
Dàt déél òf aspect van de zíel dàt Één blíjft mèt G d, zèlfs nádàt iemand ervan afgescheiden is geraakt?!
Niettegenstaande formele verklaringen die 't tegendeel beweren zijn er enkelingen, zowel onder de kabbalisten
als onder de filosofen, die dachten dat zij via eigen training van het innerlijk, òpníeuw profetie zouden kunnen 'herscheppen'?
Zèlfs de vroege rabbijnen, die vaak voorgesteld zijn als tamelijk realistisch & naïef in hun visie openbaring, bieden ons heet wat verwijzingen naar 't tégendéél! Wanneer EXODUS 19:19 ons vertelt dat "MOSJEH SPRAK EN G D ANTWOORDDE IN EEN STÈM",
voegen de rabbijnen eraan toe "IN DE STEM VAN MOSJEH"! Dàt gééft de ìndruk dat zij wilden zeggen dàt dé ÉNIGE stèm
die aan, bij, op de Sinaï GEHÓÓRD WÈRD die van Mosjeh was, die SÒMS voor eigen rekening sprak èn soms helemaal in
beslàg genomen was door de 'GÉÉST van G d'?!? Het wàs veeleer de stem van 'n profeet, omgevormd door 'n innerlijke
ontmóeting die àls 'een hémel' gekarakteriseerd kàn worden, dàn 'een stem uit de hemel'!?! De joodse denkers
hebben er gedurende véle eeuwen over gediscussieerd òp wèlke wíjze zíj die naïeve
bijbelse boodschapbeschrijving van Sinaï èn de ervaring vàn
openbaring zó nú weer eens zo
volledig mógelijk zouden
kùnnen blijven
filteren?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende