HET GODDELIJKE
EN MENSELIJKE ALS
ONDERSCHEIDEN BESCHOUWD WORDEN - 'G d'
die in 'de hemel' leeft & mensen die op aarde leven -
dan is openbaring, dé gebeurtenis immers die déze scheiding óverbrugt?!
Volgens de Torah gaat Mosjeh naar deze top v/d berg Sinaï èn 'dáált G d néér' òp díe BÈRG {in EX ODUS 19:3, 20}!?
Maar òp dàt moment ìs díe héle bergtop v/d Sinaï totaal en volkomen bedekt met een dikke vette wolkenpartij, om als het ware
te zeggen dàt díe grèns tùssen 'hogere' èn 'lagere' gebieden op dàt moment wèg ìs?! Latere verslagleggingen van die openbaring zijn nòg fantasierijker en beschreven Mosjeh als 'n soort van wolkensurfer of -berijder, die deze hemelse sferen metterdaad ook zèlf binnengaat & zó dóórdringt tòt de Tróón van G ds Heerlijkheid? Mosjeh keerde vervolgens dan weer ná die openbaring nog steeds als mènsch terug op aarde, maar wèl straalt zijn hele gelaat door het lìcht van deze zeldzaam indrukwekkende ontmoeting op 'hoog niveau', waarin die allerhoogste grenzen van alles wat de menselijke geest bereiken kan voor een ogenblik opzijgeschoven waren!
Híj keert vanuit een ervaring van transcendente éénheid terug naar 'de wereld v/d scheiding'; de Torah is nú innerlijk 'vertaald'?
G ds gebliksem & gedonder èn Mosjehs woorden zijn nú voortaan 'ééngeworden'. Voor 't gemak vatte men dus naderhand al die diverse überindrukwekkende gebeurtenissen samen van ongeveer tussen vier en drie millennia geleden in die regio! Avra(ha)ms trektochten tussen Ùr@Chaldea, Haran@Klein Azië, Kana'an, Sinaï & AeGYPTe, Ya'akov, YOSEF, Achnaton, Thera, die megaontploffing@Santorini, tsunamis, plagen, Mosjehs uittocht: 400 jaar slavernij ÈN 40 jaar rondtrekken door dezelfde woestijnen die al bekend waren via nomadische stammen, hongersnoden, veroveringen & onderwerpingen via natuur, culturen & verwante avonturen!! Na al die uiterlijke bergruggen, diepe dalen & verre streken kwamen nu voortaan ook vooral de innerlijke bergen, valleien, heuvels & de rivieren
aan de orde met de G d die in donder & bliksem spreekt in de wolken vol vuur & water als degene die woont in de hemelen &
op de hoogste toppen? Wij zoeken ook nu nog steeds naar 'n meer volledig
geinternaliseerde versie vàn díe ervaringen
aan-de-voet-van-de-berg! Al eerder & vaker stelden we al voor om de hoge berg te veranderen in 'n diepe bròn?
Dóór èlk van deze metaforen nu te blijven gebruiken voortaan (want ook de berg & 't ravijn kan
vanbinnen bestaan) trachten we openbaring te verstaan als de
allerdiepste allesbepalende innerlijke ervaring die ons
doet reizen & terugkeren, ervaren,
bevaren, gewaren & bewaren
al onze dagen
& nachten
...