32272ag99 de Torah als naam van YaHWeH oftewel G d

Q&@
DOOR TE ZEGGEN DÀT DE NÁÁM VAN G D DÉ KÈRN VAN DIE OPENBARING IS PRESENTEREN WE EEN THEOLOGIE DIE AL MET AL NU ZOWEL VOLKOMEN TRADITIONEEL IS ALSOOK UITERMATE RADICAAL! "IK BEN YAHWEH", zegt G d tot Mosjeh, "IK BÈN AAN AVRA(HA)M, YITSCHAK EN YA'AKOV/ISRAËL ALS ÉL SJADDAÏ VERSCHENEN, MAAR MET MIJN NAAM YaHWeH was IK aan HÈN nog NIET bekend!" (vlg. Exodus 6:2-3)?! Die openbaring aan Mosjeh begint met G ds náám, zowèl in déze passage als i/d tien geboden/woorden?
De kabbalisten spraken v/d gehéle Torah als naam van G d of soms v/d naam van G d als dé kèrn vàn èlk spréken! Wàt WÈRD er ooit in 'Wèrkelijkheid' door 'G d' aan 'Israël'@SINAÏ 'gezegd'? De traditie bevàt zowèl maximalistische als minimalistische visies óver dìt sleutel -probleem? De bewéring v/d bijbel ìs ìn dìt zicht tamelijk eenvoudig & dúidelijk: "YaHWeH SPRAK ÀL DEZE WOORDEN, ZÈGGEND", werd gevolgd dóór de Tíen geboden/WOORDEN volgens EXODUS 20:1! Maar sommigen v/d vroege rabbijnen hebben deze opvatting verder al reusachtig uitgebreid door te beweren dat die Openbaring@Sinaï dé héle Torah bevatte! (Ze discussieerden er zelfs over òf Mosjeh deze laatste acht verzen van DEUT schreef, beginnend met "MOSJEH DE DIENSTKNECHT VAN YAHWEH STIERF DÁÁR", waarvan sommigen al wel zeggen dat YOSJOEA dìt àls 'n postscriptum (PS) eraan tóevoegde, terwijl anderen volhielden dat Mosjeh, toen hij G d deze woorden hoorde spreken, ze onder tranen neerschreef)? Hùn opvolgers hebben deze opvatting zèlfs nòg verder uitgebreid door te beweren dat 'n mondelinge Torah (de MISJNAH & de TALMOED) ÓÓK AL van de Sinaï afkomstig waren! De laatste uitbreiding van deze optiek komt tot uitdrukking in 'n uitspraak die toegeschreven wordt aan rabbi Yosjoea ben LEVI: "ALLES WAT 'N GELOVIGE LEERLING OOIT ZÈGT, WÀS AL AAN MOSJEH@SINAÏ MEEGEGEVEN"!? Hier is de reikwijdte v/d openbaring tot i/h oneindige verbreed, doordat 't èlke interpretatie v/d Torah díe gepresenteerd wòrdt tot a/h einde der tijden omvat & aldus legitimeert? De uiterste maximalistische versie is die van de TSOHAR: "'R IS NIETS WAAROP NÍET I/D TORAH GEZINSPEELD WORDT"! Tot zóvèr de maximalisten? Maar er is ook 'n minimalis-tische opvatting v/d vraag wat 'r@Sinaï gezegd & gehoord is. 'n Midrasj beweert dat Israël in werkelijkheid 'alleen maar 2 geboden uit 't mondje v/d goddelijke Energiebron' hoorde ~ "IK BEN YAHWEH JOUW GOD", & "JIJ ZULT GÉÉN ANDERE GODEN NAAST MIJ HEBBEN" ~ want tóen onderbraken zij de openbaring uit grote vrees? En op dat moment
zeiden ze tegen Mosjeh:
"WORDT VERVOLGD!"

04 aug 2018 - bewerkt op 06 aug 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende