"SPREEK JÍJ MET ÒNS ÈN WÍJ ZÙLLEN LÚISTEREN,
MAAR LÁÁT YAHWEH NIET MET ONS SPREKEN, ÀNDERS STÈRVEN WÍJ!"
(EX 20:16)
Dàt zou betekenen
dat de gehéle ópenbáring tot Israël komt door de geest ÈN de mònd van de Proféét,
vormgegeven àls vertòlker dóór zíjn éigen verbeelding!? ÈN dàt er slèchts twee uitspraken zouden zijn die in de vòlste zìn
v/h Wóórd, HÈT 'WÓÓRD VAN G D' ZIJN?! Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat een bewustzijn van YaHWeH ÈN 'n verbòd
op afgodendienst in àl zijn vormen "DÉ BASIS VORMEN VAN HET HÉLE JODENDOM"!
De filosoof Franz Rosenzweig dacht kennelijk
op één PÙNT over een nòg strikter formulering, als híj ter discussie stelt òf G d zèlfs ook maar 't allereerste
WOORD van het
gebod ("IK BÈN"
heeft uit-gesproken? De rest is commentaar, úitwerking ÈN antwoord van Israël! Een andere radicale minimalistische opvatting is ook te vinden in de geschriften
van een chassidische meester?
Volgens deze visie heeft G d alleen de eerste
LÈTTER van het eerste woord ook echt
'uitgesproken'! Díe lètter, de ALEF, ìs op zìch zonder geluid. G d spreekt alleen de grote stilte! G d ìs de zwijgende moederschoot die zó ìn zich èlke vorm van táál bevat?! Dóór nu zowel de naam als de inhoud van de openbaring te bezien, buigen we de maximalistische en minimalistische visies naar elkaar toe als einden van een cirkel!?
ALLES WAT G D ZEGT IS DAT WAT NIET GESPROKEN KAN WORDEN,
DE UISPRAAK VAN HET ONUITSPREKELIJKE WOORD. MAAR DIT WOORD IS GEVULD MET EEN OVERSTROMENDE ENERGIE VAN 'ZIJN' EN HET BEVAT IN ZICH ALLE SCHEPPINGSKRACHT DIE VOORTGEBRACHT WORDT ALS HET ALLEREERST TOT UITDRUKKING GEBRACHT WORDT ALS YEHIE! ("er zij"! 't Geeft ons de mogelijkheid om alle woorden naar Sinaï te brengen?
Openbaring is dat wat er bijdraagt tot LASJON HAKODESJ!
't Maakt de heiliging v/d menselijke taal mogelijk. De naam is G d zèlf als taal! Dat wat YaHWeH 'geeft'@SINAÏ is niets anders dan YHWH, want "DE HEILIGE-GEZEGEND-ZIJ-HIJ EN DE TORAH ZIJN ÉÉN"! Dit is zoals ik de waarheid in en over Sinaï & Sela versta! Àl het andere is hierbij inderdaad commentaar & antwoord. De stilte tussen NEGEV, Sinaï, Wadi Rum & de
Golan was verpletterend, zand, steen, stof, geel, bruin,
rood, roze, HaSela haAdom, Be'ersjeva,
Ma'an, Karak, Jerash,
Dan, water,
wind.