32283ag101Mòrwas snipverkouden@SantaKatharinain'70
Q&@: BIJ
DE SINAÏBERG
IS AAN ISRAËL
NIETS 'NIEUWS' MEER GEGEVEN!
OVER DE TORAH WERD GEZEGD
DAT HET DE ALLEROUDSTE WIJSHEID IS
DIE OOK AL VÓÓR DE 'SCHEPPING' VAN
DE WERELD 'BIJ G D VERTOEFDE'? DE BLIJDE BOODSCHAP
VAN SINAÏ IN HET OT ÌS DÀT DE ÉNE ALTIJD AANWEZIG IS
EN ALS POTENTIE ZICH IN ÍEDER SCHEPSEL EN ÒP ÈLK MOMENT ÓVERÀL MANIFESTEERT.
EN DÀT IS NÍET EEN NÍEUWE WAARHEID. G DS AANWEZIGHEID HEEFT, ZOALS WE AL EERDER VAKER
GEZEGD HEBBEN, DOOR HET GODDELIJK SPREKEN WAARDOOR DE WERELD TOT STAND KWAM ZIJN OT-
STEMPEL GEDRUKT OP ÀL WAT BESTÁÁT. Wàt níeuw ìs @Sinaï ìs dàt G d benáderd èn via táál òmschréven
kàn wòrden & ten gevòlge dáárvàn ìn òpbóuwende begrìppen vervàt! 't Éne ènkele goddelijke wóórd kàn nú àl
díe véle woorden van de menselijke taal vùllen, nèt zóàls de goddelijk Éne aanwezig is in de eindeloos gevarieerde
vòrmen van léven! Ópenbáring ìs dé wèg náárbìnnen? De bewering dat er ergens innerlijk contact is tussen de menselijke geest
èn 't universeel Wézen heeft nog 'n stel aanhalingstekens nodig, díe, zoals de lieve LÉZER òpvàllen, op dìt pùnt i/d discussie zó véélvùldig gebruikt worden! 't Woord 'tùssen' heeft ook aanhalingstekens nodig, want 't werkelijke karakter v/d ontmoeting v/d
geest met dé Éne, moet niet gezien worden als 'n ontmoeting van 'ik' met de 'ander'. De ontmoeting mens-G d LIJKT MÉÉR OP
HET ÀFBREKEN VAN EEN MUUR DAN OP HET BOUWEN VAN EEN BRUG. Het is meer een ontdekking dat er geen afgrond is dan
de bewering dat er een kloof is die overbrugd moet worden. 't Ìs uiteindelijk de bewustwording dat de múúr zèlf 'n illusie was? 't Gevoel van verwijdering ligt alleen maar in onze eigen aarzeling de diepere waarheid te doorzien. Deze bewering heeft niet alleen betrekking op Mosjeh. 't Jodendom v/d hedendaagse zoeker is niet hetzelfde als dat van hen die (bij)gelovig aan de voet van de berg stonden (of a/d rand v/d bron!), wachtend op de terugkeer v/d leider & de proclamatie v/d 'goddelijke boodschap'. 't GÁÁT veeleer om 'n jodendom
dat zoekt mèt Mosjeh - of AKIVA, die door de traditie óók graag gezien wordt
als 'n latere hemelreiziger - op & onderweg te gaan
naar díe hoogten & diepten, om zó zèlf eveneens
déél te kunnen gaan nemen aan Israëls
voortdurende poging om die
ontmoeting tot uitdrukking
te brengen.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende