Q&@
DE TAAK VAN RELIGIE IS TWEEVOUDIG. Wanneer we voor 'n ogenblik terugkeren naar de verticale metafoor, zouden we willen zeggen dat religie ons zowel mee moet nemen naar de hoogten van menselijke prestaties en de valleien die ertussen liggen naar omhoog moet heffen òm ìn ons leven te zorgen voor piekmomenten, alsook ons ervoor behoeden moet dat we niet te laag wegzinken er in als die speciale momenten vèr van ons wèg lijken! Religie is - om het in andere bewoordingen te zeggen - zowèl charismatisch àls in-stitutioneel? Haar taal koestert die piekervaringen in ons die de kern v/d individuele toewijding èn die v/d gemeenschap geworden zijn.
Maar die andere, niet minder serieuze en misschien veel moeilijker taak van religie is om instituties te bouwen die ons de mogelijkheid geven òm de rest van ons leven in trouw aan die charismatische momenten te blijven leven! LE-MA'AN TITSKEROE!, "òpdàt jij je herinnert/we ons herinneren", is de manier om dàt in het Hebreeuws te zeggen? En dàt ìs dé básis voor èlke vòrm vàn religie. In onze jeugd zijn we ongeduldig met religie omdat 't overgeïnstitutionaliseerd is & zodoende vaak geen ruimte meer láát voor de pure vrijheid die nu eenmaal ook NÓDIG ìs voor de spirituele energie die er 'ergens' ìn ons wóelt?! Als we volwassener worden beginnen we pas goed te begrijpen dat religie voor de grote taak staat òm 't gewóne léven te verhèffen: om zódóende óók de gebieden van wèrk, familie èn 't àlledaags bestaan bìnnen het spectrum vàn spirituele bewùstwording te kunnen brengen!? Alleen de discipline die de institutionele structuur verschaft (DÙRF ik te zeggen 'HALACHA'?) kàn deze opdracht volbrengen! Het Jóódse volk heeft door zijn geschiedenis heen de taak op zich genomen òm 'n gemeenschappelijk religieus bestaan te vormen & 'n beschaving te creëren die 'n soort van antwoord tracht te geven op Sinaï? Dìt verstá ik onder kabbalat ha-Torah, 'het ontvangen/accepteren v/d Torah'! Wàt wíj dan nú zó hierin aannemen ìs dé Wèrkelijkheid dàt G d aanwézig ìs vóór mènschen, ìn mènselijke táál èn menselijke instituties èn de ècht levende uitdaging òm 'n samenleving te schèppen díe déze aanwezigheid belichaamt?! Wij zijn vandaag de myDidag níet mìnder mèt déze táák belàst dàn we ook al millennia geleden waren. En dááròm móet de cultuur die 't joodse volk dóór deze manier van nader beantwoorden schèpt zich per definitie voortdurend verder BLÍJVEN ontwìkkelen? De manier waarop wíj stáán vóór G ds áángezicht, ìn déze generaties ná de holocaust/shoah, in déze generaties met atomaire, biologische & chemische wapens èn in deze generaties die nú zó massaal bedreigd worden door onoverzichtelijke voortteisterende ecologische ràmpen, is duidelijk verschillend v/d táák waarmee we pas 100 jaar geleden in 't sjtetl voor G ds aangezicht stonden, of in vroeger tijden in Erets Yisraéél! Als de aard v/d táák zó nú veràndert moet óók de manier waarop 't joodse volk àntwoord geeft voortdurend ontwikkelen èn veranderen. En is dit i/d grond v/d zaak ook niet precies dé hóófdreden dàt we dagboeken trachten bij te houden van alles wat we ondergaan, ervaren, ontdekken, haten, verafschuwen, liefhebben, ons afvragen & proberen te beantwoorden? Elk vogeltje zingt zoals 't gebekt is! Geiten mekkeren, de schapen
blaten, paarden hinniken, varkens knorren, koeien loeien, muizen piepen, honden blaffen, katten miauwen, ratten schreeuwen, soldaten gehoorzamen, officieren bevelen, politici fantaseren erop los, koningshuizen vergaan, boeren verbouwen, mijnwerkers delven, de grote kuddes migreren, ezels draven, vogels vliegen, vissen zwemmen, mensen zwammen & psychedelici waarderen psychedelicatessen op 'n eigen wijze? In die zin vormt G d als 't ware dé kern van àlle leven op aarde: vuur, water, lucht, rotsen, rook, gas, oceanen, rivieren en zeeën branden, stromen, bewegen, scheuren, verstikken, vloeien, léven, géven léven & némen het als de tijd ervoor rijp is of nog niet...
In dit grote kosmische evolutionaire geheel van elementen, producenten, consumenten, patiënten, heelmeesters & kunstenaars blazen ook wij op eigen wijze òns partijtje mee tot meerdere glorie van iedere porie, cel, atoom, molecuul, leefgemeenschap & ongetwijfeld nu alzo vaak ook daarbijbehorend rariteitenkabinet? Landbouwcoöperaties, productie-eenheden, verkeerspolitie, jachthavens, onze fietsen-stallingen, winkelcentra, ziekenhuizen, dierenparken, actiegroepen, veulpoepers, gehandicapten, invaliden, peuters, kleuters & allerlei ouderen van dagen met hun merkwaardige antwoorden & vreemde vragen over van alles en nog wat! Kortomo in excelsis deo enzo ...
Etceterara.