32293ag1061945/'46/'47/'48/'49/'50/'51 t/m 2018md
Q&@
OPENBARING&TORAH? ONZE GESCHREVEN TORAH BELICHAAMT DE EERSTE POGINGEN VAN HET JOODSE VOLK OM NU ZÓ 'n eigen cultuur te vormen! We maakten daarmee via profetisch spreken onze eerste overgang van 'n woordenloze openbaring naar de schepping van 'n heilige 'hélende' samenleving na eeuwenlange omzwervingen & slavernij, ontwikkeling & overheersing overal?!
Van 'n stille & passieve bewustwording naar de realisatie & belichaming van die bewustwording in de vorm van 'n gemeenschap: 'Torah' is als zódanig dé básis vàn àlle verdere pogingen. Zó ìs het gekómen: zó is 't gegaan & gaat 't verder nu & hier in ieder van ons @myDi!
We kijken er niet meer naar als de speciale geopenbaarde 'wil van G d' & niet als 'n verzameling van bindende wetgeving, maar veeleer als de oudst bekende & krachtigste wortel van onze ontwikkeling àls 'Vòlk'? Het heeft zèker ook nu & hier nog altijd greep op ons!!
Niet meer de bindende greep van een Wèt, maar de greep waarmee gedúrende íemands leven onze diepste en 'oudste' psychische laag doorgaat om kràchtig vàt òp al ons handelen, dóen èn láten, te hèbben & te behóuden?! De Torah representeert de psychische bròn van waaruit wij àllen 'vandaankomen'!? We geven er daarom òp zó'n diepe dagelijkse & persoonlijke wijze ook telkens weer antwoord op ....
Dìt antwoord omvàt liefde & diepe loyaliteit, & bij tijden kan 't ook opstand & kwaadheid met zich mee blijven brengen? Maar de Torah, de gehéle Torah, is ÈN blijft gedurende de voortdurende evolutie van het jodendom (e.d.) aanwezig! Maar deze uitleg van onze relatie tussen openbaring & Torah, 'n woordenloze of bijna woordenloze openbaring waaròp de Torah 't historisch mènschelijke antwoord is van Ìsraël, lijkt ook nog steeds níet ècht helemaal voldoende te zijn? Zíjn al die woorden & religieuze instellingen v/d Torah dùs àlléén nog maar 'mènschelijk'? Zouden we moeten zeggen moeten zeggen LÓUTER menselijk? Is er dan helemaal géén 'goddelijke' aan-wezigheid in? Laten we ons dàn òpníeuw herinneren dàt ook wíj ìn 'n wéreld werkzaam zijn wáár de lijnen tussen "G D" & mènsch niet bepaald kràchtig (meer) zijn! Kunnen we niet zeggen dat de TSÈLEM ELOHIEM, 't 'bééld van g d', zich (nog) weerspiegelt in alle religieuze gebruiken die mensen zich altijd overal wéér blijven scheppen? Àls wíj déél vàn G d zijn & zijn aanwezigheid in ons dragen, dan heeft 't joodse volk (of elke andere religieuze gemeenschap) 't vermogen òm gedurende eeuwen/millennia te 'héiligen'/hélen, wat zeggen wil "om de aanwezigheid van g d ergens te BRÈNGEN ìn" de essentiële vormen van ons religieus leven ten behoeve vàn àl onze nakomelingen!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende