32311AG108c hetzèlfde geldt voor vormen van ere-

DIENST & RELIGIEUZE DISCIPLINE?! Als 't bewustzijn v/d Éne gecultiveerd moet (màg/KÀN) worden i/d menselijke samenleving dan is er de vraag naar vastgestelde vormen van spirituele expressie!? In díe zìn kunnen we zeggen dàt relígie ÒNS MENSELIJK ANTWOORD IS ÒP 'G DS' WÌL ÈN BEDÓELING! [DE MÌDDELEN HEILIGEN HET DOEL!] DE BEHOEFTE VÀN MENSELIJKER SAMENLEVINGEN OM DIE RELIGIEUZE VÒRMEN TE SCHÈPPEN ÌS ÒP DÉZE WIJZE GEWÒRTELD ÌN "G DS WÌL" OF HÈT VERLÀNGEN VAN DÉ ÉNE NAAR DUURZAME EVENWICHTIGER ZÈLFEXPRESSIE! Zó geloof ik ook dat "TESJOEWA", dé terugkeer vàn àlle dìngen naar hùn wortels in G d, gezíen moet (mag/kan) worden àls 'n weerspiegeling 'van G ds WÌL ìn de wéreld vàn de scheppingsevolutie'? 't Terugkeren vàn àlle dingen naar hun bròn ìn dé Éne ìs gewòrteld in de oorsprong van 't bestaan zèlf! We hebben 't 'r al eerder vaker over gehad & blijven erop terugkomen... Ik èrkèn dat er voor de bijzondere vormen die het joodse volk hiervoor ontworpen heeft op geen enkele manier ook maar íets ons in de richting stuurt vàn 'n expliciete goddelijke autoriteit; ìn déze bréuk lìgt dan ook 't ònorthodoxe van dit standpunt: voor àlle duidelijkheid gelóven wij joden i/h belàng vàn 'n Wèt vóór de vòrmgeving v/h menselijk léven! Als 't gaat om zulke gebieden die bestuurd worden via 'burgerlijke ÈN strafwetten' staat het jodendom helemaal achter de notie vàn wettelijke régels, mèt of zònder "goddelijke origine"? Onze vragen omtrent de wet hebben voornamelijk betrekking op 't tóepassen van wettelijke categorieën op de sfeer van de godsdienst of ons religieus plichtsgevoel, maar raken niet aan de waarde van 'n wet op zich! Ik KÈN géén G d die een specifiek religieus gedrag of vòrmen van godsdienst 'gebíedt': ik geloof ook dàt onze manier van antwoord géven òp 't 'goddelijke' in 't universum, moet gróeien ÈN zich dàn vèrder kan ontwikkelen mèt onze geschiedenis? Maar het is ook voor mij dúidelijk dàt júist DÉZE èrkènning v/h 'goddelijk beeld' ìn mijn medemens & de Nóódzaak òm díe (h)erkenning VÒL te blijven hóuden {zèlfs òp zijn, haar, of mijn minst verhéven momenten}, ons wèl direct terugvoert naar de noodzaak van 'n wet voor 't menselijk gedrag: één v/d meest VRÓEGE & interessante representanten v/d Tora, wiens werk vele eeuwen voor joden verloren was, is de filosoof Philo van Alexandrië! Schrijvend twee millennia geleden in 't Grieks, is Philo de eerste die de tradities v/d Tora poogt te verstaan in Griekse denkcategorieen; hij spreekt van kènnis van 'n natuurlijke wet:een eeuwige wijsheidsweg díe MENSCHEN leert hóe ìn harmonie mèt de natuurlijke wereld te leven & die ooit al 'a/d Ouden bekènd wàs'......
08 aug 2018 - bewerkt op 09 aug 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende