32335ag118 het is slechts in de mate waarin wij ~~
Q&@
BETROUWBARE STUDENTEN
ZIJN GEWEEST DÀT WE GOEDE LERAREN KUNNEN ZIJN.
We dragen het met grote zorg met ons mee en voegen er weliswaar van onszelf iets aan tóe,
maar nooit om het geheel en al aan onze wìl te bìnden, opdat het niet in onze handen breekt!
Maar onze toewijding aan Torastudie moet ook in 'n breder context gezien worden? In 'n traditioneel
dualistisch westers religieus systeem ìs de noodzaak vàn 'n Torah dúidelijk! De "G d" die de mènschen schiep
in déze wereld èn 'n specifieke wil heeft voor 't menselijk gedrag kàn níet zó wreed zijn òm òns àchter te láten
zònder ons de Wèt te vertèllen?! Hóe zóuden we ons níet kùnnen toe-wijden áán de eeuwige stúdie vàn 'g ds eigen wóórd'?
Maar i/d theologie die we hier uiteen trachten te zetten ìs dé vráág waaròm we 'n Torah NODIGHEBBEN òm G d òf om 'n goed
léven te leren kennen!? Als G d i/d wereld openbaar is bestudéér dan die wéreld! Als G d in àl wat ìs aanwezig is, bestudeer dan
ook astronomie, botanie, zoölogie - maar waaròm dan de Torah? Laten we hieraan toevoegen dat ik 't er volledig mee ééns bèn dàt
ook Jódendom in 't verléden tévéél verslááfd geweest is aan bóeken: 't zich àfwenden v/d natuur als dé Gróte Getúigenis vàn YaHWeH, wat nog belàngrijk wàs in ÒNS religieus leven in 'bijbelse tijden', naar 'n religie waarin G d àlléén nog maar door 'n wereld v/d bóeken & commentaren gekènd WÈRD, wàs 'n gewèldige versmalling v/d joodse zíel! Dìt is hèrstèld door deze nieuwe generaties van joden die vaak noodgedwòngen náár Hèt Lànd terùggekeerd zijn ìn Érèts Yisraeel!? Wíj diasporajoden zijn veel te traag geweest in 't léren vàn
díe lès/wèg, maar ook dàt is al begonnen te veranderen? Maar G d ìs ÉVENZÉÉR openbaar i/h mens-lijk verstand èn ìn de hele
GÉÉST àls in vógels, BÓMEN èn 't menschelijker léven: G d ìs dáár ìn 't mènschelijke verlàngen òm te willen begrijpen èn òm
zich te verenigen mèt 'g d'! Dìt úitstrekken v/h verstand & v/d zíel náár dàt wàt 't díepst ìn ons aanwezig ìs, blijft een belangrijk déél v/d wáárde vàn religie. De geschiedenis vàn dìt ZÓEKEN bìnnen de mensheid ìs 'n belangrijk déél v/d geschiedenis van yahweh: HET MENSELIJK GELOOF ÌS ALS ZODANIG EVENZEER EEN GETUIGENIS VAN YAHWEH ALS dé ZÒNSÒP- & òndergang & de ZÉÉ,
OF DE BÈRGEN DAT ZIJN! Déze geschiedenis v/d SPEURTOCHT van òns Vòlk náár G d èn naar 'n dóór G d geïnspireerde maníer vàn léven, ìs & blijft 'n déél v/h Verháál 'dat alleen wij Jóden KÒNDEN vertèllen'? Wij zíjn zóàls àltíjd vandaag verplicht òm 'hèt te vertèllen aan onze kìnderen'! We zijn ook verplicht om 't te BLÍJVEN bewáren àls 'n déél v/d uiterst noodzakelijke spirituele erfenis vàn
dé gehéle mènsheid!
Òm 'n jodendom te bóuwen dàt i/d toekomst voor joden van grote betekenis zal zijn, moeten we stevig 't onder-rìcht óver ons joods verléden ìndrinken! De religieuze waarde vàn Torahstudie ìs 'n ònderzoek naar de diverse manieren waaròp al vanàf
de àlleróudste tíjden G ds aanwezigheid zich ook in 't joodse Vòlk manifesteerde? De betekenis ervan verandert: dàt móet óók,
maar 't
ìs nòg àltijd Torah.
Ook Yehosjoea 'haMasjisch'/haNotsri 'van Beth Lechem, Natsereth & Kfar Nachoem' (etceterara) was 'n jood samen
met z'n eerste leerlingen & volgelingen. De zg. christenen & moslims
baseerden hun ideeën in principe óók op die profeten & apostelen?
Tegenwoordig kàn bijna nu zó al 'de hele wereld'
met elkaar 'trouwen, opgroeien, leren, studeren, werken' & 'kerken' al of niet via onze
tempels, synagogen, zieken- & gebedshuizen, LÉÉR- ÈN PRAKTIJKSCHOLEN!
Waar zouden we zíjn zònder kennis te nemen van die héle
ontwikkelingsgang vàn miljoenen/miljarden 'jaren',
gebaren, mimiek, taal, kunst, cultuur,
wetenschap & universele
samenwerking........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende