{DÉ BESLISSING VAN/VOOR/DÓÓR "YEHOSJOEA HAMASJIACH" VÍEL TUSSEN 'T LAATSTE AVONDMAAL EN DE HOF VAN GETHSEMANÉ} Q&@ ZOALS DE SCHEPPING OF 'T ONTSTAAN V/D ONTWIKKELING {'evolutie'} GEVIERD WORDT OP ELKE ZEVENDE DAG {zg. helende sjabbat}, zó wordt openbaring of bewustzijnsverruiming gevierd via een cyclus v/d drie feesten die wij SJALOSJ REGALIM noemen aka oftewel de pelgrimage driemaal per jaar naar Yeroesjalayiem? DÉZE drie vertegenwoordigen 'n cyclus waarvan 't hoogtepunt SJAVOEOT is, dé dàg die SINAÏ zèlf herdenkt! De víering van deze feesten & daarmee 't ritme v/d heilige kalender als geheel, is ònze gebruikelijke manier waarop we de oude Verhalen v/d Omzwervingen van onze Voorouders maken TÒT kanaliseringen waarlàngs onze éigen innerlijke verhalen doorverteld worden! Dáárìn vìndt òns eigen zoeken ÈN rondtrekken BETÉKENIS?! Die cyclus begint met PESACH, HÈT feest van de BEVRIJDING! We 'zetten ons Òp Wèg & vangen Ònze Tòcht áán met de Bevrijding úit 't Slavenhuis van AeGYPTe!? De vrijheid die we hier vieren is een gemeenschappelijke ÈN individuele, 'n nationale ÈN een persoonlijke. Het Egypte waaruit we bevrijd worden is die van onderdrukking als VÒLK ÈN verlies van onze eigen individualiteit via joodse identiteit. Dit was ook 't AeGYPTe van vervreemding van ons verwòrtelen ìn YaHWeH ÈN de onmogelijkheid òm TÒT ònszèlf ìn te keren, om onszelf te leren kènnen ÈN tot actie over te gaan òm onze LÉVENS te veranderen. Dàt AeGYPTe wordt in onze bronnen omschreven zowel als de GALOET HADA'AT, de ballingschap v/d geest, als 'n GALOET HADIBBOER, de ballingschap van de táál. Het Hebreeuwse woord voor Egypte, MITSRAYIEM, wordt gewoonlijk omschreven als afkomstig van METSAR YAM, 'de nauwe straten v/d zee'? Op dìt feest dànken we met de HALLELPSALMEN dé Éne TÒT wíe "IK ROEP UIT DE NAUWE STRATEN" ÈN die "MÍJ antwoordt i/d Ruimte van YaH" vlg. Psalm 118:5? Bevrijding is 'n losmaken van banden, 'n weigering òm nòg lànger behéérst te blijven worden door belangen van ons bekrompen ik. Het ìs aldùs Verder Zien dàn je ego & z'n voortdurende verlangens ÈN 'n Opening náár "dé Ruimte van YaH", de grootse visie van G d ìn dé Schepping. Geest & woord zijn beide geraakt in een gevangenschap? De reeks gebeurtenissen die naar Sinaï leidt, begìnt ìn AeGYPTe! 't Wóórd kan niet ìn òns gesproken worden voordat de GÉÉST bevrijd is van z'n eigen beperkingen! Maar 't verband tùssen Egypte & Sinaï is evenzeer beslissend op andere niveaus. Simaï is 'n daad van verbondenheid & van verplichting, 't 'huwelijk tùssen G d ÈN Israël'! We zijn niet in staat òm zó'n verplichting òp ons te nemen voordat wij vrij zijn, voordàt we héél genóeg zijn òm ons volledig náár de ànder te keren? 't Feit dat voorafgaand aan Sinaï de bevrijding úit Egypte is, dwingt ons tot de erkenning dat, zowel voor anderen als voor onszelf, bevrijding voorafgaat aan verplichting! De strijd òm bevrijd te zijn opvallend mogelijke manieren (daarbij inbegrepen bevrijding van religie, als dit 'n vorm van slavernij geworden is), ìs een Héilig Gevecht! Onze kalender verbindt die twee gebeurtenissen, de bevrijding uit de slavernij ÈN het staan voor Sinaï, op 'n bijzondere wijze? Te beginnen met de dàg ná de 'exodus' tellen we 50 dagen, de OMER-periode, in afwachting van SJAVOE'OT, de verjaardag van Sinaï! Openbaring hangt àf vàn vrijheid: 't verbond v/d Sinaï KÀN alleenmaar mèt vrije mensen gemaakt worden; werkelijke toewijding om te leven voor 't áángezicht van YaHWeH, ook voor 't individu, moet beginnen mèt vrijheid.
't WÒNDER dat vlg. 'n chassidische visie dìt HÉLE proces vàn DÉZE Grote Gebeurtenissen ìn gàng zèt, gebeurt niet op PESACH of op Sjavoeot, maar eerder, op de 10de
v/d maand Nisan: dàt wàs de dag waarop de Israëlieten in Egypte als 'n vooruitgrijpen o/d Exodus lammeren
apartzetten om te gaan offeren. Want òp díe dàg beslisten zij dàt ze níet lànger in slavernij
kònden blijven leven: ze daagden de Egyptische meesters úit door voorbereidingen
te treffen òm hun bevrijding te vieren. 'n Handeling waar géén terugkeer
vàn mógelijk wàs: deze uitdagende verklaring, dé realisering dat er
geen leven zonder vrijheid mogelijk ìs, is 't èchte wonder!
Dáárbíj zijn alle 'tekenen & wonderen' van
Egypte slechts noodzakelijke
'logisch' daaropvolgende
aanvullingen.