32372ag123 Vrijheid is niet alleen een vóórspel ~

TÒT
DE Q&@SINAÏ!
WE HEBBEN EERDER
VERMELD DAT DE RABBIJNEN
TWEE GEBEURTENISSEN BESCHRIJVEN ALS MOMENTEN
WAAROP HEEL ISRAËL DE GLORIE ZAG VAN 'G D', NAMELIJK
BIJ HET SPLIJTEN VAN DE ZEE ÈN TOEN ZE VOOR DE BERG SINAÏ STONDEN?
Het splijten van de Zéé àls 'n openbaringsmoment beschrijven is op zich een belangrijke
gedachte! Het wil zeggen dat vrijheid òp zìch een vòrm van openbaring is. Één van de momenten
waaròp het gelaat van G d aan òns geopenbaard wordt, ìs het moment waarop wij ònszèlf bevríjden. Dé
"DIENSTMAAGD BIJ DE ZEE", die méér zag dan de grootste profeten, had haar visioen òp het moment tóen
zij zàg dàt ze vrij was! De heilige vrolijkheid van dat moment moet niet in ons verloren gaan. Het was menselijk
Móed {NACHSJON die de zee inliep}, die het visioen van G ds aanwezigheid teweegbracht. Soms gaan we er té snèl
toe óver òm Pesach te verbinden mèt Sjavoe'ot, òm als 't ware te zeggen dàt Pesach op zìch níet vòlledig ìs, dàt het 'slèchts'
'n voorspel ìs òp dé openbaring? Laat het hier gezegd zijn dàt we kènnis vàn een openbaring hebben díe plaatsgrijpt òp 't momènt
dàt wíj mènschen bevrijd wòrden, wanneer ze G ds éénheid úitroepen èn verklaren dàt zijzèlf een déél zíjn vàn de Gróte Éne! Íeder vàn déze heilige momenten hééft de aanvulling vàn dé ànder NÓDIG òm VÒLKÓMEN te zijn. Pesach wordt gevierd met 'n groot heilig máál, de SÉDER, waaròp wíj via LÍEDEREN, VERHÁLEN èn fééstvieren, opnieuw aan 'n Níeuwe Generatie hèt Verháál vàn onze bevrijding
dóórvertèllen! Sjavoe'ot wordt gevierd door studie, dóór 'n héle nàcht te doorwaken ìn vréugde óver de Torah, vooruitlopend op de
morgenschemer als 't Verháál v/d Sinaï nògmaals gelezen wordt. De allereerste setting voor de viering van Pesach is de familie.
De Torah vertelt ons dat elk gezin zoveel voedsel van het offer meenam als haar leden nodig hadden om te eten: als vandaag
de myDidag de gemeenschap of vriendschapsgroep Pesach mèt elkaar víert, néémt het díe familieròl óver; maar op Sjavoe'ot
is de gemeenschap de allereerste setting. De gemeenschap van hen díe Torah met elkaar delen & de nacht door studeren &
de tekst voor elkaar tot léven láten kómen! Hier vertegenwoordigt de gemeenschap, díe gemeenschap van wèléér díe ooit
àls één gehéél vóór de berg stond. Zo is 't gekomen & gegaan: mensen onderweg vanaf 't begin bouwen onze 'hutjes'...
15 aug 2018 - bewerkt op 16 aug 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende